Dirty Drupal Hackathon - Zaterdag 1 augustus - 14:00 - Brussel

Hey drupallers,

Hackerspace brussel gaat met een aantal mensen een site bouwen op 'n weekend.

Het gaat eigenlijk om twee dingen, de mensen laten werken met cck en views zodat ze het verschil zien tussen drupal en andere cms'en. Tegelijk een toffe applicatie te bouwen voor een project dat het nodig heeft.

Voornaamste doel is ons amuseren en bijleren van elkaar.

Ik hoop dat er van hier wat mensen geïnteresseerd zijn want voorlopig hebben we maar een echte 'kenner', en die is niet 100% zeker dat ie komt. :-)

Zal een beetje van 't volk afhangen maar de voertaal is nederlands of (gebroken)engels. So don't worry.

Voel je vrij dit bericht the forwarden naar andere drupallers.

Hope to see you,

Hans

When?

• Saturday, 1st of August.
  • Opening session starts @ 14:00 (don't miss it)

Where?

At HSB , brussels, http://hackerspace.be/location

Signup:

http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dFptdWlqaDlOamJaQzktN1hBNDQyUEE6MA..

What?

• We're going to build a web application with drupal.

Why?

• Learn (more) about drupal and the CCK/views stuff.
  • Help out some friends with a cool project

Who?

• Basically everybody can join, if you are interested.
  • We'll start with a short session on drupal and CCK, so if your a quick learner you can jump right in.
  • We also need some people who know a bit about webdesign
  • Javascript/jquery/prototype/moo/scriptaculous/….
  • It's no need to be a hardcore developer, drupal is php but we're probably not going to write our own module. We will use views to build the basic version. 30 min tutorial on views, we will do a tutorial like that to explain views and start the event.

What?

Basically drupal comes with custom content types and views, what needs to be build is 'simple', so we should able to build it by dinner. When that's done, we'll make a backup and have a small celebration (jeej!).

After the backup, the hacknight starts, from that moment anything goes. Write a weird module in php, look for opensocial possibilities in drupal, have a shot at accounting, write an api, make a widget to include on other sites or other web TwoDotWhatever things. We're looking to create a idea-code-design-webdev-jam-session that continues until the early hours.

The goal is to explore and expand all possibilities drupal has and to see how far we can get in one hackathon.

How?

Not sure yet. The most difficult part would be getting everybody working on the same thing and not be in each-others way.
I'm thinking about using some agile development principles, with very quick iterations. Build some plans/guesses, list challenges, idea, create, test. Every 2/3 hours a standup meeting to see progress and quickly discuss issues.

How much?

It's free! Of course we ask of you to contribute to the project by hacking to your best abilities.

what kind of site?

It's for a project named zuiddag (ZD)
From : http://www.zuiddag.be/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=130

We got the idea in Norway. There has been since 1964 the campaign "Operation daywork, which in turn inspired by a Swedish campaign. A group of Swedish students wanted to celebrate Hammerskjöld anniversary Day. He was Secretary-General of the United Nations from 1953 to 1961 when he died in an airplane accident during his peace mission in Congo. From then on there was an annual Memorial Day was created, "A day for day" where students volunteer to work one day. The voluntary working by students is not only a day to raise funds but also a week of awareness about the situation of countries in the south. In 1964 it was 15,000 dollars collected in Norway. The number of participating students increased from 35 000 to 150 000. The project in Norway is a very big success.

The zuiddag project is growing steady, this is the 4th edition, a few tousand kids will be involved, the aim is to have 11.000 kids involved in the 2011 edition (think scalability).

The project is set up in coöperation with schools. So students from those schools can work one day at a company in belgium, that company pays them and that money goes to the project. This year the money goes to a project that helps young farmers in Uganda to set up farms and build a sustainable life for themselves. ( Link )

What we want is the VDAB site. (sort of)

People or editors of ZD can easely add and edit jobs.
Students can browse this directory and apply for the job (basic version: send mail trough a form, contact the company by phone).
There should be a number-of-jobs-left counter so people who offered jobs which are taken, still get a place on the site, but students are discouraged from contacting them again.
Would be nice if: We had a nice map displaying the jobs, had some nice seo to push the pages up the google ranking.

Usefull links

Drupal

Organisation

Auteur: 
HansF
Door Jax@drupal.org op 18 juli, 2009 - 22:20

Interessant en iets wat ik ook al een tijdje wou doen. Verleden jaar was er ook http://drupalngo.org/ dat gelijkaardig is.

Door Jax@drupal.org op 18 juli, 2009 - 22:54

Kan je ook iets zeggen over die TechTuesdays? Is het de moeite van gewoon eens langs te komen? Op de site vind ik er niet veel over terug.

Door HansF op 19 juli, 2009 - 12:14

Cool, de drupalngo site is gewist precies? Beetje verder op googlen.

De techtuesdays kan je best vergelijken met de sfeer van een jeugdhuis of cafe. Mensen komen binnen, sommigen pakken iets interessants mee, wat hardware, hun arduino, hun laptop, hun opensource projectje. En dan hangt het van de mensen af wat er gebeurt.

Soms neemt er iemand de moeite om iets op the programma te zetten, maar meestal zien we wel op de avond zelf. Het is ook niet zoals bij een andere meeting dat iedereen in één rondje zit en dat iemand het evenement leidt. Het is een beetje georganiseerde chaos.

De hackerspace zelf wil niet meer zijn dan een toffe ruimte, met internet, een materiaal om aan electronica te werken. Wat er precies in die ruimte gebeurt hangt van de leden af. Toffe is ook dat er steeds mensen zijn die willen meedenken over iets waarmee je bezig bent, en dat je dus ook gemakkelijk uitleg krijgt, kan meedenken over anderen hun dingen.

Ook willen we een infrastructuur opzetten waar een groep als bijvoorbeeld die van jullie zou kunnen samenkomen. Stel dat jullie eens een weekend willen doorhacken op een module ofzo, wij hebben internet, een frigo en een relaxe huisbaas.

Het eerste wat we willen worden is eigenlijk een fijne vriendengroep, voor iedereen die met digitale (of analoge voor mijn part) dingen bezig is. Als dit je leuk lijkt, dan ben je meer dan welkom om binnen te springen.

Woon je ver van schaarbeek?

Door Jax@drupal.org op 20 juli, 2009 - 09:56

Ik woon in Vilvoorde, niet zo ver van Schaarbeek dus. Ik probeer morgen of volgende week binnen te springen.

afbeelding van demeesterroel
Door demeesterroel op 19 juli, 2009 - 20:22

Van die drupalngo site weet ik dat er er heel veel entousiaste mensen waren, maar over er effectief ook iets opgeleverd is dat weet ik niet.
Wel weet ik ondertussen (door het herbouwen van drupal.be samen met een groep van 15 goeie drupal developers) dat in groep een website ontwikkelen erg leerzaam is, maar zeker niet sneller iets oplevert. Integendeel, het duurt wat langer dan met een groepje van 2 man, maar het resultaat is wel veel krachtiger en weldoordacht.
Samengevat.. stel niet te hoge verwachtingen van zo'n bouw-dag, maar probeer vooral iedereen op 1 lijn te krijgen, anders krijg je een gedrocht van een site waar niemand iets aan heeft.
Hebben jullie al wireframes gemaakt van alle nodige pagina's of een aanzet voor een design of sitestructuur?

Door HansF op 20 juli, 2009 - 12:04

Ja , ik heb ook gelezen dat ze niet klaar waren. 't Schijnt dat er de eerste dag 8 uur vergaderd werd, ik kan je beloven dat dat hier niet het geval zal zijn.
Ik mik op 'n man of tien, we gaan beginnen met een gezamelijke drupal install en een cck views demo.

Er zijn dus bedrijven, die bieden jobs aan. Das dus één of 2 cct. Preferences en rechten inzetten, en views bouwen die de informatie weergeven. Dan een gmap er op die de jobs toont op een kaart.
Als dit mogelijk is dan zijn we er eigenlijk, en dit denk ik dat mogelijk moet zijn tegen het avondeten.

Daarna is het vrij, 't zou bvb tof zijn als er een link kwam via opensocial, 't zou tof zijn als we de accounting van jobs die gedaan zijn naar de bedrijven langs die site konden doen, 't zou tof zijn als er een soort van widget komt, ... (losse ideeën, brainstorm door groep) Hopelijk komen er uit de groep ook nog leuke ideeën.

Dat worden dan aparte projectjes, dus met een twee of drie mensen samenwerken aan zo'n feature. Op dat moment wordt het cool als de feature af geraakt, maar is er geen echte faillure als dat niet het geval is.
Immers de basisdoelstelling is bereikt.

Ik zou inderdaad geen aparte modules gaan ontwerpen, of module gaan porten zoals drupaln'go. Tenzij dat sommige deelnemers daar na het avondeten goesting in hebben. In dat geval : go ahead zou ik zeggen.

Screen en wireframe:

Er is een voorbeeld in noorwegen : http://www.jobbank.no/start.aspx?modul=elev&submodul=list&idfylke=0&kommune=0
Hier kunnen studenten zichzelf ook registreren om een job te doen, dat is in onze versie niet nodig, wel dat jobs door editors en bedrijven zelf ingegeven kunnen worden.

Op 28 juli komen we samen voor wat voor te bereiden en lossen dingen op papier te zetten ( http://hackerspace.be/techtue16 ).

Tot dan misschien.

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 19 juli, 2009 - 21:51

hier vind je wat info over het franse experiment:
"What we learned from drupalngo (48h for a good cause in Paris)"
http://groups.drupal.org/node/15697

het experiment was bewust opgezet om in 48hr een site met veel custom functionaliteit vanuit het niets op te bouwen. hiermee zou de kracht van drupal aangetoond worden

je kunt de zaken ook iets minder ambitieus aanpakken door zo veel mogelijk voor te bereiden en gebruik te maken van bestaande drupal modules

boris
===
druppelend sinds 2005

Door HansF op 23 juli, 2009 - 16:39

Jups, keep it simple. Binnen het drupal framework. Als we de basisversie hebben mag iedereen loos gaan en zo exotisch doen als hij/zij zelf wil.

Het moet een beetje spannend blijven he.

Als er dan iets uit komt is het chique, als dat niet zou lukken, tsja dan hebben we toch gedaan wat nodig was.

Bedankt voor de link (moet eraan denken de dev omgeving klaar te zetten op voorhand).

Ivm versie hebben jullie daar ideeën over? 5 of 6?

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 20 juli, 2009 - 20:13

ik heb voor de hogeschool een simpele vacaturebank opgezet omdat we via mail altijd heel veel vacatures voor studenten binnenkrijgen. nu laten we de bedrijven die zelf invoeren

http://alumni.ehb.be/vacatures-extern?order=created&sort=desc

het is een simpele drupal 6.x installatie met views, cck, pathauto en subscriptions

de structuur van de vacature is simpel:
- naam vacature (verplicht)
- naam bedrijf (verplicht)
- vervaldatum vacature (verplicht)
- categorieën (optioneel)
- beschrijving (optioneel)
- bijlage (optioneel)

bedrijven hoeven niet in te loggen om te posten

je doet er goed aan om de structuur op 28 juli alvast uit te werken

je kunt dan de hackathondag gebruiken voor de dingen waar drupal goed in is: ccken, views, themen, etc

boris
===
druppelend sinds 2005

Door HansF op 23 juli, 2009 - 16:44

Bedankt voor je input, we gaan op 28 juli de krijtlijnen uittekenen.

In het begin van de dag gaan we samen de basic drupal install doen met de cck er in. Dan kunnen de deelnemers nog feedback geven.

Door Jax@drupal.org op 23 juli, 2009 - 16:49
Door HansF op 23 juli, 2009 - 16:53

Thanks! Ziet er goed uit, maar misschien overkil? Moet het ne keer bekijken en een install doen.

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 24 juli, 2009 - 18:30

ik ken de jobsearch module. deze steunt op views en cck en voegt zelf weinig toe

t lijkt op een signup module: het maakt het mogelijk dat de gebruikers bij een job op een knop "apply for this job" kunnen klikken

misschien handig als je zelf een databank van sollicitaties wil beheren

boris
===
druppelend sinds 2005

Door Jax@drupal.org op 26 juli, 2009 - 11:12

Check het promo filmpje. (Datum in filmpje is fout, het is 1 augustus)

Door Jax@drupal.org op 29 juli, 2009 - 09:04

Een korte update:

Ik zou toch willen voorstellen van zodra de spec beschikbaar is reeds hier de Informatie Architectuur te gaan bespreken.

afbeelding van Bart Haedens
Door Bart Haedens op 29 juli, 2009 - 11:06

Dedju, had er zeer graag bijgeweest maar ik vertrek vrijdag voor een weekje naar Frankrijk.

Bart Haedens

Door toonketels op 29 juli, 2009 - 11:30

I'm going! Ben eens benieuwd hoe het daar aan toe zal gaan!

My personal blog - powered by drupal

- embracing things that liberate you -

Find out more about me on my blog, powered by Drupal

Door demeesterroel op 30 juli, 2009 - 11:25

Jouw website Back to basic is gekaapt.

This web site at www.back-to-basic.be has been reported as an attack site and has been blocked based on your security preferences.

Gelieve dat te fixen of de link naar die site uit je profiel te halen.

Alvast bedankt.

Door toonketels op 31 juli, 2009 - 09:25

Hey Roel,

Ik ben van de situatie op de hoogte en heb hierover een forum topic geopend. Heb de site in 'maintenance' mode gezet en heb de files uitgekuist. Verschillende infecties zijn verwijderd, maar wil nog de database checken voordat ik alles terug online plaats.

Maar ik geloof niet dat de site nu nog kwaad kan doen. Toch?

Cheers,

Door HansF op 30 juli, 2009 - 11:33

Ben eens met no-script op gaan zien, en hij heeft de boel offline genomen voor 'onderhoud'.
Er is dus geen malware, maar staat blijkbaar nog wel op sommige blacklists.
(edit: oeps verkeerde linkje geklikt, gaat dus over hxxp://www.back-to-basic.be/ )

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 31 juli, 2009 - 23:31

informatie over de jobdatabank die tijdens de hackaton gebouwd gaat worden vind je in:
https://docs.google.com/Doc?docid=0AerfBw06tPeVZGhxc2JuNHpfMzFnczh6cGpjNQ&hl=en

boris
===
druppelend sinds 2005

Door Jax@drupal.org op 31 juli, 2009 - 23:46

Ziet er al behoorlijk volledig uit.

Nog enkele ideeën (misschien dat ze er al instaan maar dat ik ze gemist heb):

- Leerlingen ook laten registreren en dan kunnen ze met de flag/watch module aangeven welke in welke jobs ze geïnteresseerd zijn. Maakt het makkelijker voor hun om de zaken op te volgen.

Dit maakt het wel complexer omdat je dan twee verschillende soorten gebruikers hebt met verschillende profielen maar is interessant om te implementeren.

Door PieterDC op 1 augustus, 2009 - 11:29

Count me in. Tot straks ;-)

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 1 augustus, 2009 - 13:19

ik heb vast een issue list opgesteld zodat we straks snel van start kunnen:
https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AgLDdff6gGPwdG05eVo3RVNRMmFERmd2bTRabUVuZGc&hl=en

boris
===
druppelend sinds 2005

Door PieterDC op 1 augustus, 2009 - 23:26

Ze doen het goed, daar in Brussel.
Ben net terug, maar de die-hards gaan er nog voor.
Benieuwd naar het resultaat...

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 1 augustus, 2009 - 23:42

boris
===
druppelend sinds 2005

Door demeesterroel op 2 augustus, 2009 - 08:54

Ik ben er niet geraakt. Te veel andere bezigheiden. Mijn excuses voor niet tijdig afmelden.
@batigolix Die foto's laten duidelijk zien dat ik (en andere afwezigen) ongelijk hadden.

Staat er ergens een beta of demo live?

Door jo.w op 2 augustus, 2009 - 10:14

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Jo

Door HansF op 2 augustus, 2009 - 19:30

de devserver staat in mijne living, nog niet aangesloten, tot 4 uur 's nachts doorgegaan, nu gebroken.

Check morgen eens.

Door Jax@drupal.org op 3 augustus, 2009 - 15:12

Dit http://www.ammap.com/examples/countries/belgium zou een alternatief kunnen zijn om het aantal jobs per provincie te tonen.

Door HansF op 3 augustus, 2009 - 22:38

Oeps, vriendin verjaarde vandaag.
Morgen, da'k zeker ga doen...Morgen..

Door HansF op 5 augustus, 2009 - 20:25

Eindelijk nog eens op mijne bak geraakt.

De site is online, terug te vinden op:
http://jobbank.zuiddag.be

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 7 augustus, 2009 - 15:32

ik heb de wereld op de hoogte gebracht van de resultaten: http://drupal.be/forum/drupal-powered-job-database-for-ngo

boris
===
druppelend sinds 2005

Door toonketels op 12 augustus, 2009 - 21:03

Kerels, was leuk aan dit project te werken! Heb een blogpost geschreven over mijn ervaring van de dirty drupal hackathon!

Cheers!

Bookmark and Share

Drupal is een geregistreerd merk van Dries Buytaert. | Powered by Pantheon.

Drupal.be/Drupal.nl is de website van de Nederlandstalige Drupalgemeenschap.

onomatopee