afbeelding van tamtamhen

Ckeditor werkt niet meer in 9.3.4

Als ik een node wil aanpassen of nieuwe inhoud maken dan werkt de editor niet meer met drupal 9.3.4 .Ik krijg HTTP ERROR 500.
Blijkbaar wil men overgaan van ckedtor4 naar 5. Daar zou je niets van mogen merken. In de core modules zie ik 2 modules: ckeditor en ckeditor5. Die melange werkt dus niet. Voorlopig blijf ik dan bij de 9.2.5 versie en hoop dat er een oplossing komt. Kan ik daar zelf iets aan doen?

Drupalversie: 
9.x
Auteur: 
tamtamhen
afbeelding van belba
Door belba op 9 februari, 2022 - 05:50

Heb je al versie 9.3.5 geprobeerd? Ik heb die lokaal staan voor enkele projecten en ervaar geen problemen. PHP 8.
Kijk ook eens bij de Drupal issues of er geen patch is voor je versie. Ik lees een hele hoop issues met de editor, maar nogal uiteenlopend.

Succes, Jan

afbeelding van tamtamhen
Door tamtamhen op 9 februari, 2022 - 11:58

Op mijn testsite heb ik DR 9.3.5.
Ondertussen ben ik al wat verder geraakt. CKEditor(4) heb ik uitgeschakeld, dan CKEditor5 ingesteld. Mits wat proberen aan de instellingen lukt het me om een redelijk resultaat te bekomen.
Een aantal zaken werken nog niet zoals aligneren, afbeeldingen insluiten behalve via de media bibliotheek.
Ik zie dat daar nog recentelijk aan wordt gewerkt.Hopelijk komt dat goed in 9.4.x?
Misschien moet ik dat in een ander forum zetten: is het wel de bedoeling om drupal gebruiksvriendelijk te maken? 10 jaar geleden werd dit voorgesteld als een systeem waarmee directie van sportclubs gemakkelijk mee konden werken. Dat werd nog gesponserd door de provincie, ook voor de hosting als een sport4all packet. Nu zet men die mensen b.v.b. plots voor een probleem dat ze geen tekstinhoud kunnen toevoegen. Bij upgrades moet men telkens creatief zijn om oplossingen te bedenken doordat sommige modules niet meer beschikbaar zijn. En wij worden geacht telkens de laaste versie te volgen.

afbeelding van belba
Door belba op 10 februari, 2022 - 12:35

Ik kan je zeker geen ongelijk geven. Telkens er een update of iets nieuws is dan kunnen zich problemen voordoen. Nu recent met nieuwe PHP 8.1 weer, maar dat is part of the game. Je zou de nieuwe versie lokaal kunnen proberen en die pas life zetten als alles goed werkt. De ckeditor 5 heb ik nog niet uitgeprobeerd. Het is nog steeds in experimentele fase. Wat feitelijk bedoeld is om gebruikes, zoals jij hebt gedaan, dit te laten uittesten.Een experimentele module nooit in een life toepassing gebruiken. De gewone ckeditor(ik zie geen versie staan), werkt bij mij perfect. Ik las onlangs dat er conflicten zijn met het ook al experimentele Claro admin theme en ckeditor. Zou je misschien in die richting eens kunnen zoeken.

Succes, Jan

afbeelding van tamtamhen
Door tamtamhen op 14 februari, 2022 - 16:26

Wat moeten we dan doen? Op de gepubliceerde site zit ik met drupal 9.2.11. Daarop de oude ingebouwde CKEditor (4) die nog altijd werkt zoals het hoort.De geadviseerde versie is 9.3.5. Maar daar werkt CKEditor plos niet meer, wat je ook probeert het geeft error 500. Dus ik heb dan maar een uitweg gezocht en dus verplicht de ingebouwde versie CKEditor5 te nemen.Die is duidelijk nog in experimentele fase. Want wat moet ik nu doen met de modules colorbutton font iframe? Die zijn verbonden aan de oude editor. Misschien dat er nog verder in de versie 9.2.x gewerkt wordt voor security updates, anders moet in blijven steken in 9.2.11.

Bookmark and Share

Drupal is een geregistreerd merk van Dries Buytaert. | Powered by Pantheon.

Drupal.be/Drupal.nl is de website van de Nederlandstalige Drupalgemeenschap.