afbeelding van Sutharsan

drupal.be/drupal.nl beheer: nu en in de toekomst

Met vereende krachten is drupal.be / drupal.nl in het afgelopen jaar op een hoger plan getild. Nu wordt het tijd voor afspraken over beheer en onderhoud van de website. Vanuit het team van bouwers hebben een aantal mensen hun medewerking al toegezegd, maar in de goede traditie van open source wil ik de discussie graag publiek/openbaar maken.

Continuïteit en openheid zijn voor mij twee kernbegrippen voor het beheer van deze website. De site moet breed gedragen worden, een toegankelijke plek voor newbies én doorgewinterde profi gebruikers, dé centrale plaats voor de Nederlandse en Belgische Drupal-community. Openheid is daarbij een sleutelbegrip. Wanneer mensen het gevoel hebben gehoord worden, wanneer ze inspraak hebben of de gang van zaken kunnen volgen, dan kunnen ze zich betrokken voelen. Continuiteit is noodzaak, het beheer van de website is vrijwillig maar mag niet vrijblijvend zijn.

Mijn voorstel voor het beheer is de volgende: Een klein team van beheerders (infrastructuur & webmasters) die communiceert met de community, vanuit de community herkenbaar en aanspreekbaar is en dat samen beslissingen neemt. Teamleden kunnen zich toeleggen op specifieke gebieden of taken: Bijv. Over Drupal teksten, Documentatie, Forum, Moderatie (showcases, serviceproviders, en evenementen) en infrastructuur (server en veiligheidsupdates). Zij hoeven niet al het werk zelf te doen, voor dagelijkse werk of juist voor grote taken kunnen zij samenwerken met anderen uit de community of bijvoorbeeld sprints organiseren om grote stukken werk gedaan te krijgen. Naast dit team van beheerders moet ook Dries Buytaert genoemd worden. Dries is eigenaar van het domein en heeft zo ook een rol in het geheel.

Ik hoor graag van jullie hoe we drupal.be / drupal.nl duurzaam kunnen beheren en wie er bereid is om aan welke taken mee te werken.

Auteur: 
Sutharsan
afbeelding van demeesterroel
Door demeesterroel op 2 juli, 2009 - 20:43

Bedankt erik, voor het aanzwengelen van de discussie.

Intern is er al wat gediscusieerd over mogelijke opties.
Ik ga hier geen samenvatting neerschrijven van die discussie maar enkel mijn visie geven.
Hans, Olivier en jij zullen dan wel volgen :)

Ikzelf heb tot nu toe de svn en server administratie voor mijn rekening genomen,
maar wil dat liever overdragen aan iemand die daar echt tijd voor kan maken.

Voor mij is het belangrijk dat drupal.be/nl toonbeeld is van een goed beheerde drupal site.
Maw. Altijd up-to-date, en eventuele problemen worden zo snel als mogelijk opgelost.

De wil om dit te doen is er zeker, de tijd en de procedures zijn wat minder.

Ik hoop dat onze kleine community zichzelf kan organiseren om dit doel te bereiken

Zowieso heb ik in het achterhoofd ook nog steeds de optie om het beheer van de site (hosting + security updates uitvoeren) over te laten aan een proteon.nl, gezien hun kennis in dit domein.
Nadeel hiervan is dat we terug een deel van onze vrijheid kwijtspelen. Maar de vraag is of we voldoende man/wilskracht hebben om die vrijheid goed te gebruiken.
Dit betekent echter niet dat we geen ontwikkeling meer kunnen doen, maar enkel dat we dit op een gestructureerdere manier moeten doen.
We kunnen dan nog steeds beta.drupal.be blijven gebruiken als ontwikkelings-omgeving, en daarna een release laten uitvoeren door hen.

Samengevat:
Eerste keus: zelf goeie procedures beschrijven, en ons daaraan houden
Tweede keus: externe partij inschakelen voor hosting en updates, zelf enkel nog ontwikkelen.

Door Jax@drupal.org op 2 juli, 2009 - 20:58

Ik zou het graag makkelijk maken om issues te melden en features aan te vragen. Momenteel wordt hiervoor unfuddle gebruikt dat door Krimson wordt aangeboden. Zou het echter geen idee zijn om voor drupal.benl een project te maken op d.o? Zo hebben we een CVS store en een ticketing systeem helemaal op de infrastructuur van d.o.

Anderzijds zou ik het tevens makkelijk willen maken voor mensen om te helpen met het ontwikkelen en themen van drupal.benl. Hiervoor zou ik het mogelijk willen maken van de DB te downloaden. De code kan dan uitgecheckt worden vanuit de project pagina op d.o en de mensen kunnen aan de slag. Uiteraard zal de dump degelijk opgekuist moeten worden zodat namen en email adressen opgekuist worden.

Ook zouden ingecheckte aanpassingen vlot beschikbaar moeten worden voor een grotere test. Daarom zou ik een automatische update willen laten uitvoeren op beta.drupal.org zodat mensen hun aanpassingen daar verder makkelijk kunnen testen. 's Nachts zou dan ook de DB van productie overgezet worden naar beta zodat steeds de laatste versie beschikbaar is om te testen. Online zullen dan wel slechts mensen met administratie rechten nieuwe modules kunnen activeren en instellingen aanpassen. Het zou makkelijk moeten zijn om deze mensen aan te spreken als iemand iets ontwikkeld en ingecheckt heeft. Daarna kan alles online gezet worden door iemand van het infrastructuur team.

Het infrastructuur team bestaat momenteel uit een aantal mensen die geabbonneerd zijn op een Google mailing list. Deze mensen zouden alvorens ze een aanpassing doen op de server deze tijdig aankondigen op de mailing list zodat feedback kan gegeven worden. Deze mensen staan er ook voor in dat de server en de drupal installatie up-to-date blijft.

Voila, dat is in grote lijnen mijn mening.

afbeelding van roel guldemond
Door roel guldemond op 2 juli, 2009 - 21:31

Dit is de richting die we goed kunnen gebruiken!

Ik heb mijn prioriteiten bij een geheel ander project komende maanden, jaren.
En blijf Drupal-community geweldig vinden.
En héél toevallig lag ik net in de tuin te bedenken dat ik zeker Erik wilde laten weten dat Boris schreef:
"we houden de de irc meeting op het kanaal #drupal-nl vrijdagavond 3 juli om
21:00
aanwezig:
- boris doesborg (dat ben ik, iniatiefnemer)
- roel guldemond (betrokken bij drupalbenl documentatie sinds 1,5 jr)
- hans rossel (o.a. beheerder drupalbenl)
- sander vd streek (o.a. intensief gebruiker drupalbenl forums)
zie de agenda (nog under constructie) en bijbehorende opmerkingen:
http://docs.google.com/View?id=ds467km_11kp2795ck"

Ik hou er sterk rekening mee dat dit via via al wel bekend kan zijn bij Erik.
En ik zie Boris zijn aangezwengelde goede discussie als erg aanvullend op de inspanningen die ik al wel las via de vele unfuddle-notificaties. Hans van Rossel zie ik ook als fantastische "linkin pin" tussen de meer techniek-werkers en de meer inhoud-werkers.

Ik wil dus een steentje bijdragen.
Ik verwacht hoop dat er uit het digitaal samenzitten morgenavond een aardige opzet voor een taakverdeling kan komen.

Dit alles onder het motto: "replace planning with coordination", dat zullen de vrije geesten zoals ik de open source-eenpitters heb leren kennen, heel wel mogelijk aanspreken.

*** I like contributing to improvement of systems. Hic sic: according Boulding a system is "that which is not chaos" ***

afbeelding van hansrossel
Door hansrossel op 2 juli, 2009 - 22:09

Ik ben ook grote voorstander van meer openheid en meer centralisatie, dus liefst op drupal.be/nl waar alles meer open gebeurt en besproken wordt zodat ook nieuwe mensen makkelijk kunnen instappen en daartoe uitgenodigd worden. We moeten zien als de huidige hosting performant genoeg is om een eigen project/ticket systeem uit te bouwen op drupal.be/nl of we daarvoor moeten/kunnen uitwijken naar bijvoorbeeld drupal.org zoals Olivier voorstelt.

Ik ben geen zo een voorstander van het uitbesteden van updates aan derden omdat ik vind dat dit niet zo veel werk is in verhouding tot het verlies aan flexibiliteit en vrijheid om te installeren wat we wensen/nodig vinden voor de verdere uitbouw van drupal.be/nl. Er is toch nog wat werk denk ik vooraleer we alles op punt hebben. Ik ben dan ook meteen kandidaat om updates uit te voeren. Het idee van Roel om eind dit jaar te evalueren en te zien als we het beter toch maar uitbesteden lijkt me een heel goed idee. Misschien zijn al onze wensen met de site tegen dan wel al voltooid en is het daarom misschien ook een geschikter moment dit opnieuw te bekijken.

beta.drupal.be actiever gebruiken kan een goed idee zijn alhoewel dit na svn nog een extra tussenstap is voor tenslotte een behoorlijk eenvoudige installatie. beta.drupal.be zou ook moeten afgeschermd worden voor Google door een eenvoudig publiek bekend (hier op forum gepubliceerd) paswoord (bijvoorbeeld via .htaccess). Het is grotendeels een dev-copie installatie, maar het is niet goed dat nieuwe gebruikers via google op beta.drupal.be kunnen terechtkomen, registereren en in het forum posten (en dan lang wachten op een antwoord), zie http://www.google.com/search?hl=en&q=site:beta.drupal.be&aq=f&oq=&aqi=

Ik ben heel tevreden dat iemand als Boris (batigolix) is opgedoken om het documentatieteam te leiden en nieuwe ideeën en enthousiast mensen te vinden om de documentatie beter te maken. Ik heb tijdens de eerste sprint een groot deel van de basis van de huidige documentatie erop gezet, maar die is zeker niet volledig en kan veel verbeterd worden.

Ik zou graag werken aan het updaten en uitwerken van geplande en toekomstige functionaliteiten van de site. Eenmaal we alles gedaan hebben van de huidige revamp plannen, lijkt het me een goed idee opnieuw samen te zitten en te kijken wat we nog meer kunnen uitwerken/verbeteren zodat drupal.be/nl echt een voorbeeldfunctie kan krijgen en over alle mogelijkheden die Drupal biedt aan een actieve community.

Hans
KOBA

Door Jax@drupal.org op 2 juli, 2009 - 23:29

Over het ticketing systeem: Waarom zelf iets uitbouwen en extra werk genereren terwijl we gebruik zouden kunnen maken van bestaande infrastructuur?

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 2 juli, 2009 - 23:25

Ik ben nu een aantal weken bezig om de documentatie op deze site verbeteren. Deels door zelf te (her)schrijven, deels zaken eromheen te organiseren. Ik gebruik hierbij zoveel mogelijk de website zelf zodat alles open en door iedereen te volgen is. (zie http://drupal.be/forum/documentatie-op-drupalbenl en http://drupal.be/forum/pagina-modules-kiezen-herschrijven).

Mijn eerste doel is om alle paginas die momenteel onder de sectie "Documentatie" worden aangeboden op een hoger niveau te tilllen (a la http://drupal.be/node/1825). Als alles enigszins soepel verloopt wil ik daarna best verder blijven bijdragen aan drupal.be.

Ik denk dat deze en toekomstige inspanningen prima passen binnen de plannen zoals die hierboven door Erik zijn geschetst. Het betreft namelijk open en duurzaam beheer van de informatie op drupal.benl

En ja, morgenavond wil ik een meeting houden op #drupal-nl waarbij jullie van harte welkom zijn (met name Erik vanwege de raakvlakken die documentatie heeft met vertalingen).

boris
===
druppelend sinds 2005

afbeelding van Sutharsan
Door Sutharsan op 3 juli, 2009 - 05:53

Ik ben blij dat de discussie een snelle start heeft gemaakt. Omdat ik voorlopig veel off-line zal zijn zal het even duren voordat ik weer reageer.

-- Erik

afbeelding van demeesterroel
Door demeesterroel op 3 juli, 2009 - 10:55

Ik ben voorstander van het idee van Olivier.
Door het project te verhuizen naar een d.o project, krijgen we ineens de transparantie die we nodig hebben, een ticketing systeem en een vertrouwde omgeving.

We kunnen dit best ook iets meer open trekken.
Door ons werk aan te bieden als een installatie profiel voor andere DUGs..

Olivier, kan jij die aanvraag doen?
PS. Als project naam zou ik iets generieks willen gebruiken. Dus niet "dutch usergroup installation", maar meer algemeen. "Drupal User Group"

In een aparte folder kunnen we dan eventueel een eigen database dump bijhouden, maar eigenlijk denk ik niet dat die daar thuis hoort.
Een beter optie zou kunnen zijn dat we dagelijks van de productie site een dump file maken en deze op een locatie zetten die via FTP te downloaden is.

Op die manier maken we het ons misschien wel wat moeilijker, maar hebben we wel meer kans dat andere User Groups inspelen op dit werk.

Door Jax@drupal.org op 7 juli, 2009 - 08:19

Is "Drupal User Group" als naam niet te generisch? Wat als een andere groep ook graag zijn lokaal initiatief op d.o zet? Van zodra ik bevestiging heb van de project naam zal ik het aanvragen.

afbeelding van hansrossel
Door hansrossel op 3 juli, 2009 - 20:35

Ik ben ook voorstander van het idee van Olivier, zeker met het extra idee van Roel dat me heel goed lijkt. Met andere User Groups samenwerken zou schitterend zijn. Misschien moeten we ook een kijken naar de mogelijkheden van http://drupal.org/project/patterns om het installatie profiel wat uitgebreider te maken.

Hans
KOBA

afbeelding van Xano
Door Xano op 5 juli, 2009 - 14:38

In plaats van d.o voor issues te gebruiken lijkt het me een beter idee Project op d.be/nl te installeren, net als dat er een vertaalserver (en een client zodra de server op d.o actief is) hier op de site moet draaien. Zo houden we alles dat aan de Nederlandstalige community gerelateerd is ook binnen die community en spreken we een bredere doelgroep aan.

De rechten die mensen hebben zorgen voor moeilijkheden. Niemand weet wie welke rechten precies heeft. Het lijkt mij handig een view te maken die alle gebruikers van de beheerdersroles weergeeft. Mochten mensen problemen of mogelijkheden voor verbeteringen zien die te klein zijn voor in de issue queue (spam, taalfouten, enz.), dan kunnen zij gemakkelijker en sneller contact met mensen opnemen. Ook weten beheerders onderling dan wie wat beheert.

My name is Bart - web & events
iDEAL, OmniKassa, en meer.

afbeelding van hansrossel
Door hansrossel op 5 juli, 2009 - 18:18

Niemand weet wie welke rechten precies heeft klopt niet echt, van voor het redesign (dus al een hele tijd) bestaat nog steeds de pagina http://drupal.be/over-deze-website die een mysql query heeft van wie de rollen moderator, beheerder en site admin heeft.

Die pagina (of een overeenstemmende nieuwe pagina) dient wel aangepast te worden aan de nieuwe site, ondertussen zijn er immers rollen bijgekomen door de nieuwe functionaliteiten, oa voor het beoordelen van showcases, serviceproviders, documentatieteam, ... Ik heb de query net aangepast zodat ze ook die rollen erbij geeft. Beter nog zou inderdaad een view zijn met wie voor wat verantwoordelijk is, maar dat moet dan wel eerst eens goed en duidelijk besproken worden wie welke verantwoordelijkheden precies ook wenst te nemen. Eenmaal iedereen akkoord met taken/verantwoordelijkheden zou het ideaal zijn dat die mensen ook een @drupal.be adres kregen voor contactname.

Maar je hebt zeker gelijk dat rechten, verantwoordelijkheden en procedures in elk geval dienen herbekeken te worden.

Hans
KOBA

Door Jax@drupal.org op 7 juli, 2009 - 08:23

Ik ben van mening dat het gebruik van PHP in nodes en blocks moet vermeden worden en dat dit een slechte gewoonte is. Voor zover ik weet is er altijd een (betere!) oplossing die geen PHP/SQL in de node/block gebruikt.

Op de pagina over-deze-website bijvoorbeeld zou het triviaal zijn van de lijst van medewerkers te vervangen door een token en de query in een module te steken.

afbeelding van Sutharsan
Door Sutharsan op 5 juli, 2009 - 21:16

Een view kan behulpzaam zijn maar verteld niet het hele verhaal. Vooral mensen die nog niet weten wie wie is, zullen behoefte hebben aan een aanspreekpersoon en een hiërarchie willen zien (voor zover als we die willen aanbrengen). Dus wie doet wat, hoe overleggen we, hoe wordt er besloten. En het 'hoe' is deels technisch en deels organisatorisch. Techneuten als we zijn vertrouw ik de techniek wel, maar hoe doen we het organisatorisch?

-- Erik

afbeelding van Pieter Janssens
Door Pieter Janssens op 7 juli, 2009 - 13:23

de belgische drupalsite is een uitgelezen kans om een uithangbord te vormen voor een meertalige site.
ik had graag de centralisatie zo ver doorgetrokken gezien dat drupal.be/(nl) & drupalfr.be geïntegreerd zouden worden in 1 site met behulp van de locale- & i18n-modules waar Dries - met succes - zo op aangedrongen heeft bij de ontwikkeling van d6.

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 7 juli, 2009 - 21:27

@heretic: deze discussie gaat over het beheer van de drupalbebl site. niet over de tweetaligheid. gelieve een nieuw forumbericht te plaatsen als je hierover wil discussiëren. om je op weg te helpen: in deze ouwe post uit 2007 vind je enkele bespiegelingen over tweetaligheid van deze site: http://drupal.be/forum/drupal-in-nederland.

boris
===
druppelend sinds 2005

Bookmark and Share

Drupal is een geregistreerd merk van Dries Buytaert. | Powered by Pantheon.

Drupal.be/Drupal.nl is de website van de Nederlandstalige Drupalgemeenschap.