afbeelding van batigolix

Drupal.be/nl : de schup dr in? tijd voor weer eens "iets anders"?

Na diverse goede initiatieven, oprechte beloftes en goedbedoelde voornemens in het verleden lijkt de drupal.be/nl site toch weer een beetje als een ouwe plumpudding in elkaar te zakken.

Dit is al vaker gebeurd maar met veel moeite werd de patient altijd weer gereanimeerd.

Het probleem is dat de site een structuur heeft die veel verschillende content kan herbergen (show cases, boekenrecensies, documentatie en dergelijke) maar dat die content simpelweg ontbreekt. Er is niemand die de content kan aanleveren, laat staan actueel houden.

Het daaruit volgende probleem is dat de Nederlandstalige Drupalsite verlaten en heikneuterig aanvoelt, hetgeen volstrekt niet in lijn is met hoe Drupal zich wereldwijd ontwikkelt. Drupal.be/nl is geen reclame voor ons project en onze gemeenschap.

Ik denk dat het tijd is om de site eens grondig op de schup te nemen en alle niet goed functionerende onderdelen eruit te slopen. Ja, dat is jammer van de tijd en energie die er ooit ingestoken is, maar eenieder kan een kopie van de database krijgen zodat hij dit thuis fijn kan raadplegen.

Het forum, de event calendar en de bedrijvenlijst werken goed dus die moeten de hoofdmoot van de site vormen. Wellicht kan dit worden aangevuld met wat algemene Drupal info vertaald uit het engels. Daarmee kunnen ook een diverse modules worden uitgeschakeld. Het lijkt me moeillijk om deze Drupal 6 site te upgraden naar Drupal 7

Het theme is te lastig om te onderhouden en zou beter vervangen worden door iets flexibelers (Fusion-achtig) of het "officiele" Drupal theme Bluecheese (als dat mag).

Wie durft het aan om deze site te helpen verbeteren? Ik ben geen tegenstander van een weekendje sprinten zoals vorige zomer (met name de barbecue herinner ik me nog goed).

Ideeen, suggesties, opmerkingen?

Update: Een websitesprint is aangekondigd en open voor inschrijving.

BijlageGrootte
Image icon top-content-drupalbenl.png256.33 KB
Drupalversie: 
6.x
Auteur: 
batigolix
afbeelding van hansrossel
Door hansrossel op 5 augustus, 2011 - 11:26

Een sprint in een weekend heeft in het verleden altijd best gewerkt om op korte tijd veel te doen. Het huisje van Internet Unlimited waar we de twee vorige sprints gingen was daarvoor heel geschikt, misschien willen ze dit weer ter beschikking stellen?

Bluecheese als theme mocht bij mijn weten niet in 2008 dus nu hoogstwaarschijnlijk ook niet en lijkt me ook een beetje logisch. Panels zou misschien handiger zijn om niet in de code te moeten om het theme aan te passen, maar de vraag is ook hoe vaak het theme moet aangepast worden. Als we de hangende bugs oplossen en nieuwe functionaliteiten finaliseren zou het theme stabiel moeten zijn denk ik. Laat anders eens weten wat je precies bedoelt met "theme lastig te onderhouden" en wat er percies moet gebeuren van onderhoud.

Het zou goed zijn moesten we ook de Google Analytics statistieken kunnen bekijken om meer objectief te weten wat meest gebruikt wordt op deze site, wie heeft daar toegang toe?

Documentatie vind ik wel handig om een plaats te hebben waarnaar je kunt verwijzen voor steeds terugkerende vragen in het Forum in plaats van die telkens opnieuw te moeten beantwoorden. Er is ook nood aan basisinformatie voor beginners die niet zo goed Engels kunnen of niet meteen hun weg vinden op drupal.org.

Qua ideeen kunnen we misschien ons best focussen op de issueslijst: http://drupal.be/issues/table en daar zaken toevoegen of verwijderen en zo een soort van to do list opbouwen.

Hans
KOBA

afbeelding van Cedric
Door Cedric op 5 augustus, 2011 - 12:52

"Het daaruit volgende probleem is dat de Nederlandstalige Drupalsite verlaten en heikneuterig aanvoelt, hetgeen volstrekt niet in lijn is met hoe Drupal zich wereldwijd ontwikkelt. Drupal.be/nl is geen reclame voor ons project en onze gemeenschap."

"Een sprint in een weekend heeft in het verleden altijd best gewerkt om op korte tijd veel te doen."

Ik geloof in de kracht in een sprint, maar het is in mijn ogen vooral belangrijk dat de website kan worden aangepast door verschillende personen op verschillende tijdstippen.

Ik wil met veel plezier op regelmatige basis tijd maken voor drupal.be/nl.

@CedricS op Twitter

Zaakvoerder bij Deftig

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 5 augustus, 2011 - 14:02

Cedric heeft gelijk: we moeten ook weer eens de groep beheerders herzien. Er zijn zeker personen bij die al een jaar niet meer hebben ingelogd.

Wat de theme betreft: het is een volledig custom gemaakt theme met veel tpl.php en css code. Als je bijvoorbeeld een nieuw blok aanmaakt dan moet je de CSS code aanapssen zodat padding en lettergrootte correct zijn. Om velden toe te voegen/verwijderen uit de events moet je tpl bestanden aanpassen. Ik heb de theme bestanden al een tijdje niet meer van dichtbij gezien maar ik kan met gemak een lange lijst van problemen opsommen.

Ik heb geen toegang tot Analytics. Roel de Meester wellicht? Of Olivier?

Ik ben het eens dat er info moet zijn voor beginners. Maar dat kunnen gewone pagina's zijn van het type "Over Drupal" . Nu suggeren we dat er (geactualiseerde) documentatie op drupal.be staat, terwijl er bijna geen documentatiepagina up-to-date is.

Ook de issuelijst (http://drupal.be/issues/table) was ooit een mooi idee, maar werkt niet (vitale functionaliteit van issuetrackers ontrbeekkt) en wordt niet opgevolgd.

boris
===
druppelend sinds 2005

afbeelding van hansrossel
Door hansrossel op 5 augustus, 2011 - 14:22

Ivm documentatie is het misschien goed toch het inhoudstype documentatie te houden en het open te zetten voor alle geregistreerde gebruikers, zoals drupal.org ondertussen ook al een tijdje doet. Dan is het beter dat inhoudstype gescheiden te houden van het inhoudstype pagina (over ons) om te vermijden dat de hoofdpagina's aangepast worden.

Hans
KOBA

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 6 augustus, 2011 - 10:37

ik geloof niet dat het openstellen van documentatie zal leiden tot meer en beter geactualiseerde content maar het lijkt me goed om hier over te discussieren

ik denk niet dat deze post door veel mensen gelezen wordt (vakantie, gebrek aan interesse voor drupal.be)

hoe kunnen we hier meer ruchtbaarheid aan geven zodat we ook bijvoorbeeld de internet unlimited mensen bereiken

boris
===
druppelend sinds 2005

afbeelding van Cedric
Door Cedric op 6 augustus, 2011 - 10:58

Het zou prachtig zijn, moest de broncode van de nieuwe drupal.be/nl op GitHub komen. Op die manier kan deze website, net als Drupal op zich, door de Drupal gemeenschap onderhouden worden. Het 'Social Coding' idee achter Github lijkt me erg van toepassing voor deze website.

Ik ben er zeker van dat op die manier meer Nederlandstalige ontwikkelaars belangstelling zullen krijgen in de ontwikkeling van deze website.

@CedricS op Twitter

Zaakvoerder bij Deftig

afbeelding van Xano
Door Xano op 6 augustus, 2011 - 13:39

Ik zou de code niet op Github, maar op drupal.org hosten, vanwege de gebruikelijke voordelen die een project aldaar biedt voor Drupalcode. Daarnaast leeft de community daar meer.

My name is Bart - web & events
iDEAL, OmniKassa, en meer.

afbeelding van Cedric
Door Cedric op 7 augustus, 2011 - 12:08

Prima, waar de code staat maakt mij niet zozeer uit, zolang ze eenvoudig te onderhouden is door meerdere personen.

@CedricS op Twitter

Zaakvoerder bij Deftig

Door Jax@drupal.org op 8 augustus, 2011 - 17:52

De code is lange tijd rechtstreeks beschikbaar geweest vanop drupal.be (http://drupal.be/aanpassingen-maken-aan-de-site). Momenteel werkt dat niet omdat de git server down is en ik hier eens naar moet kijken.

Alleen de code beschikbaar stellen is ook redelijk nutteloos. Je moet ook de database hebben om te kunnen testen en je updates te kunnen toepassen/testen. Daar wordt het moeilijk omdat er een heleboel privé data in de DB steekt en je deze dus niet publiekelijk beschikbaar wilt maken. De DB anonymiseren is een mogelijkheid maar daar bestaat niets degelijk en geautomatiseerd voor.

git kan ondertussen over pure HTTP clonen dus dat kunnen we nu makkelijk voorzien. De vraag van de DB blijft wel onopgelost evenals een degelijke procedure om te testen en online te zetten. En als er een procedure is moeten we er nog voor zorgen dat ze gerespecteerd wordt wat ook al moeilijk is.

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 6 augustus, 2011 - 12:31

het tentenkamp van Roel Guldemond in Ossendrecht zag er ook veelbelovend uit voor een sprint, maar ik weet niet of daar fatsoenlijk internet is.

boris
===
druppelend sinds 2005

Door gvdd op 6 augustus, 2011 - 10:52

Als newbie in drupal en open source wil ik wel mijn ervaringen delen.

Drupal.be gebruik ik vnl om de events in Belgie op te zoeken.

Sinds kort lees ik actief het forum (en al 2 keer een antwoord gegeven...yiehaa ;-) ) . Een vraag heb ik nog niet gepost. Dit doe ik meestal op D.O. (Misschien moet ik dit eens veranderen).

Documentatie, download, over drupal lees ik steeds op D.O.

showcase heb ik al een paar keer bekenen. Leuk om te weten wat er in Belgie gebeurt rond Drupal.

Misschien een RSS feed van alle interessant BLogs uit BE/NL? De Drupal planet feed vind ik wel aardig.

Een handje helpen kan ik ook!

geert

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 6 augustus, 2011 - 12:44

dit bevestigt een beetje mijn indruk: events en forum zijn veel gebruikt en redelijk actueel. de rest van de site niet

de nederlandstalige drupal planet feed bestaat (http://planet.drupal.be/) maar moet op een of andere manier gekoppeld worden aan deze site

maar laten we ook even de statistieken afwachten om een eerlijk antwoord te krijgen over het gebruik van de site

boris
===
druppelend sinds 2005

afbeelding van Sutharsan
Door Sutharsan op 6 augustus, 2011 - 18:19

Bij de vorige sprint heeft het inrichten van een ontwikkelomgeving veel tijd gekost. Dat kunnen we prima voorbereiden, liefst op een zodanige manier dat ie ook na de sprint als test en acceptatieomgeving blijft bestaan.

Een ander punt dat ik graag tijdens de sprint (of vooraf) geregeld zie, is het maken van afspraken over het beheer van de site. De afspraken en namen kunnen we publiceren op de website.

-- Erik

afbeelding van Sutharsan
Door Sutharsan op 6 augustus, 2011 - 18:20

Eh, vanzelfsprekend ... ik doe ook deze keer graag mee.

-- Erik

Door Jax@drupal.org op 6 augustus, 2011 - 22:05

Ik heb nog niet alles gelezen maar ik doe alvast mee! Ik lees morgen alles even en probeer dan meteen ook constructievere feedback te geven!

afbeelding van Imre Gmelig Meijling
Door Imre Gmelig Meijling op 7 augustus, 2011 - 00:20

Locatie blijft beschikbaar. Heb nog goed contact met Internet Unlimited. Beste even informeren naar beschikbaarheid bij herman@internetunlimited.nl ...Als we datums hebben, kan ik dat wel met hen afstemmen.

Internet Professional // Drupal // Ordina

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 7 augustus, 2011 - 09:39

ik denk dat de weekends van 10/11 en 17/18 september en 1/2 oktober geschikt zijn.

@imre: kun je eens vragen welke van deze weekends het IU House dan beschikbaar is? dank!

boris
===
druppelend sinds 2005

afbeelding van Xano
Door Xano op 7 augustus, 2011 - 11:27

17/18 september is DrupalCamp Berlin.

My name is Bart - web & events
iDEAL, OmniKassa, en meer.

afbeelding van hansrossel
Door hansrossel op 7 augustus, 2011 - 19:41

1/2 oktober is DrupalCamp Sevilla.

Hans
KOBA

afbeelding van Cedric
Door Cedric op 7 augustus, 2011 - 20:51

Om de sprint efficiënt te laten verlopen, bereiden we best enkele zaken voor. Als ik bovenstaande reacties samenvat, zijn dit de openstaande vragen:

Openstaande vragen:

  1. Migreren we naar Drupal7? Zo ja, starten we volledig vanaf nul, ik denk niet dat veel zaken hergebruikt kunnen worden?
  2. Ontwikkelen we een nieuwe theme? Zo ja, theme / subtheme? Bereiden we dit voor of bekijken we dit tijdens de sprint?
  3. Heeft deze website nood aan een herkenbaar logo/huisstijl?
  4. Welke onderdelen moeten opnieuw in de website voorkomen? Structuur? Forum, events, bedrijven, planet, ...
  5. Wie zal de website beheren?
  6. Wie richt een ontwikkel omgeving op, zodat die beschikbaar blijft na de sprint?
  7. Locatie & datum sprint(s)?
  8. ...

@CedricS op Twitter

Zaakvoerder bij Deftig

Door Bèr Kessels op 8 augustus, 2011 - 10:52

Is een gemeenschap wel een goed "orgaan" om zo een site te onderhouden?

Misschien wel, maar in het geval drupal.nl (en drupaljam.nl precies zo) overduidelijk niet.

Er is telkens animo voor een "rebuild" of een "en nu gaan we het helemaal anders doen" sprint. Waarna, bij 80% af, iedereen weer verdergaat met haar of zijn eigen werk en Drupal.nl er als slecht voorbeeld van een Drupalsite bijligt: het overgrote deel is mooi en netjes uitgewerkt, maar de details en eigenlijk de hele laatste 10% is gewoon beneden standaard.

Hier zeg ik niet dat de vrijwilligers slecht werk afleveren, in tegendeel. Maar de druk ontbreekt om ook ná het afleveren van het eerste werk, de puntjes op de I te zetten en vooral dat te blijven doen: er is geen onderhoud.

Ditzelfde plan heb ik ook al met de Drupaljam mensen overlegd. En wil ik hier graag ook voorleggen: Laat de markt het werk doen.

In concreta:

  • Een Drupalbedrijvengids kan heel goed door een commerciële partij opgezet worden. Wanneer wij (de community) zo een initiatief voldoende onafhankelijk en kwalitiatief vinden, kunnen we prima links daarheen opnemen, of zelfs met services of RSS content binnenhalen. Zo lang dat er niet is, zijn er genoeg mogelijkheden voor Drupalbedrijven zich als zodanig te profileren en voor anderen om ze te vinden. Drupal.be/nl is daarvoor niet nodig
  • Er is schijnbaar geen interesse in whitepapers en casestudies. Gewoon afstoten dus en vooral niet met de weinige bronnen die we hebben, aan een dood paard trekken.
  • Communitydocumentatie zoals op Drupal.org en Drupal.nl/be is van een erg lage kwaliteit. Dat ligt aan heel veel oorzaken, maar de conclusie mag niemand verbazen: de huidige manier van communitydocumentitie werkt niet fatsoenlijk. Dit in geheel archiveren (read-only) en daarna afstoten is waarschijnlijk de beste optie. Beter geen documentatie dan slechte documentatie. Vooral omdat geen documentatie een mooie kans biedt voor derden om dit goed op te lossen. Trainingsbedrijven,
    Drupalconsultants en enthausiaste bloggers zijn goede kandidaten voor het produceren van gedegen Nederlandstalige manuals, howto's en dergelijke op een plek waar ze er de goede credits en google-juice voor terugkrijgen: hun eigen sites.
  • Events staan momenteel op veel verschillende plekken en zelden op alle plekken; meestal moet je verschillende bronnen in de gaten houden om te weten dat er een Drupalevent plaats heeft. Ook dit: afstoten. Er zijn schijnbaar al teveel kanalen om events aan te kondigen, dus éen eruit halen moet geen probleem zijn.
  • Het forum is waardevol, maar bijna helemaal dood. Ik zou opteren dat naar een onafhankelijke plek te brengen, mogelijk onder de huidige infra, maar iig onafhankelijker dan nu. Een forum waar men vragen kan stellen maar zelden goede antwoorden krijgt straalt slecht af op Drupal. Een onafhankelijk forum kan bijvoorbeeld kiezen zijn broek op te houden met advertenties, joblistings oid.
  • Drupal news: de frontpage. Dit is veelal oud nieuws en altijd nieuws dat elders ook al te lezen was. Nieuws is waardevol voor ons, de Drupalgebruikers, maar in zijn huidige vorm oninteressant voor nieuwe gebruikers of potentiële gebruikers: die consumeren hun nieuws elders op de diverse (IT) nieuwssites. Het forum kan heel goed de aankondigingen die nu 75% van he nieuws zijn over te nemen. Het andere nieuws moet sowiezo getracht worden om op andere kanalen te komen; je haalt geen nieuwe Drupalgebruikers naar een Drupaljam door een post op de frontpage van drupal.nl te zetten, wel door een aankondiging op bijvoorbeeld webwereld.

Van alle huidige Drupal.nl-functionaliteiten blijft er alleen nog een aangepastte download over en een korte introductie "over Drupal".

Eigenlijk zou heel Drupal.be/nl in één pagina kunnen zijn: daar hoeft niet eens een CMS achter (sic.) maar kan gewoon wat HTML+CSS zijn gehost op github (lagere drempel) of drupal.org (voor drupalontwikkelaars bekender terrein). Het concept is vergelijkbaar met Drupal.com.
Aanpassingen, onderhoud en updates zijn zeer sporadisch: af en toe een redesign of het aanpassen van een link of tekst: meer niet.

Mijn advies zou zijn om dit te laten maken door een goede designclub: niet eens persé een Drupalclub. Maar wel een club die belangen heeft bij een goede naam in de Drupalcommunity. Die club doet dat voor niets maar moet haar naam in de footer vermelden: "onderhoud en design van drupal.nl en drupal.be door FooBar inc.". Als ze slecht werk leveren straalt dat op hunzelf af. Als ze met de noorderzon vertrekken: wij houden de hosting en de DNS in handen van de community (zoals nu).

Mochten er veel gegadigden zijn, dan kan het per x jaar roteren en de gunst in een tombola verdeeld worden.

En daarom biedt ik mijzelf dus vooral niet als vrijwilliger aan: ik denk dat hoe goed de intenties ook zijn, het beheren van zo een site simpelweg niet door vrijwilligers gedaan moet worden.

[ Sympal: Nederlandstalige Drupal hosting | Nederlandstalige Drupal help blog ]

afbeelding van Imre Gmelig Meijling
Door Imre Gmelig Meijling op 8 augustus, 2011 - 12:01

Bedankt voor je uitgebreide reactie Bèr. Hij deed me denken aan de boodschap van Robert Douglass en de Appstore, in Chicago. Hoewel je al de door jouw genoemde punten op diverse manieren kunt interpreteren (en uitleggen), begrijp ik wel wat je bedoelt. Ik ben benieuwd hoe de anderen hierop reageren als er van ons community project enkel nog wat HTML en CSS overblijft. ;-)

Net als met de Drupal Appstore gaat de discussie hierom: Hoe gaan we geld verdienen met Drupal? Of is het ons hier (helemaal) niet om te doen? Ik ben het ermee eens: de puntjes op de i missen en dit gaat niet optimaal renderen.

Dat gezegd hebbende: Ik heb wel mensen (waaronder potentiële klanten) gesproken die mij/ons via drupal.nl/.be hebben gevonden. Ik zou heel graag willen weten: hoe kunnen we dat omhoog trekken?

Wat ik zie is dat zodra het woord "commercie" op tafel ligt, vertrekken gezichten van (zeer gedreven!) ontwikkelaars die vinden dat commercie een bijrol heeft in de 'community website'. Een logo in de footer is daarmee 'uit den boze'. Ik heb zelf herhaaldelijk mijn showcase aangepast om 'commerciële verwijzingen' terug te schroeven. 

Ben het ermee eens dat dit een weg is die bewandeld kan worden om het tot een commercieel succes te maken. Drupal.com: Erg goed voorbeeld: Goed uitgewerkt doet wat het moet doen. Vraag is weer: Is het hier om te doen? 

Nog enkele vragen:

  • We mochten destijds geen gebruik maken van logo's en stijlelementen d.o. Vreemd, want dit ontkracht juist de eenheid en eenduidigheid die d.o heeft geprobeerd na te streven met het redesign gestart op Drupalcon Szeged 2008 (Boulton & Co.);
  • Hoe kom je erbij dat het forum dood is? Ik zie regelmatig activiteit en heb hier zelfs projecten uit gehaald en nieuwe developers uit verworven;
  • Waarom is er volgens jou geen interesse in showcases? Ik heb regelmatig bevestiging gekregen hierop van mensen die dit lezen. Dit is juist een commercieel pluspunt al vind ik dat de bijdragende companies zo hard mogen schreeuwen als zij willen omdat dit geen 'onafhankelijk' praatje is, maar een puur sales verhaal voor potentiele Drupal afnemers IMHO. 

In Szeged zijn de uitgangspunten opnieuw ge-evalueert en is besloten dat het een website moest zijn voor ZOWEL (beginnende) developers als prospects en gegadigden. Ik vind het goed om die uitgangspunten opnieuw aan de orde te stellen. 

 

 

 

Internet Professional // Drupal // Ordina

Door Bèr Kessels op 8 augustus, 2011 - 12:53

Enkele reacties:

Ik heb wel mensen (waaronder potentiële klanten) gesproken die mij/ons via drupal.nl/.be hebben gevonden.

Jazeker. Maar a) hadden die jou niet "via Google" gevonden en b) is het eigenlijk wel een taak van "de community" om klanten te werven voor leden binnen die community? Is dat niet veel eerder een taak van een (of meer) onafhankelijke partij(en)?

Ik zou heel graag willen weten: hoe kunnen we dat omhoog trekken?

. Gewoon zoals ieder bedrijf dat doet: sales. Maar nogmaals: ik zie het niet als de taak van de gemeenschap om klanten te werven. Natuurlijk vind ik het superfijn als ik werk binnenkrijg via die gemeenschap, maar daar is niet persé een "officiële lijst" voor nodig. Want dat is wat de huidige gids uitstraalt. Terwijl ze dat natuurlijk helemaal niet is.

Een logo in de footer is daarmee 'uit den boze'.

Dat logo of die naam heeft dan twee doelen: het dwingt het betrokken bedrijf om een supermooie en goede site op te leveren! Levert zij iets als de huidige Drupal.nl/be op, dan straalt dat enorm slecht af op dat bedrijf. Naamsvermelding is anderszijds ook een terugbetaling van die investering. Merk op dat ik niet praat over een photoshopje en basis-drupal-installatietje als drupal.nl, maar een grote verantwoordelijkheid van een bedrijf. Mogelijk moeten ze verschillende malen redesignen, veel resources vrijhouden voor het tot in de puntjes uitwerken hiervan enzovoort. Uiteraard komt het bedrijf niet weg met een site gebouwd op disndagavond.

Uiteraard moeten we dit heel goed afstemmen en enorm goed balanceren om te voorkomen dat één Nederlands/Vlaamse partij "Het Drupalbedrijf" wordt.

Drupal.com: Erg goed voorbeeld: Goed uitgewerkt doet wat het moet doen. Vraag is weer: Is het hier om te doen?

Wat mij betreft heeft deze site één duidelijke doelstelling:
Drupal presenteren aan nieuwe, potentieële Drupalgebruikers over het hele spectrum.

Hoe kom je erbij dat het forum dood is? Ik zie regelmatig activiteit en heb hier zelfs projecten uit gehaald en nieuwe developers uit verworven;

Het forum krijgt gemiddeld twee of drie updates (comments posts) per dag. Het merendeel is van gebruikers die vragen stellen, maar waarop erg vaak nooit antwoord komt. Dat is contraproductief: mensen komen juist vragen stellen op een forum om snel, interactief, antwoorden te vinden.

Waarom is er volgens jou geen interesse in showcases?

De laatste inzending is alweer een half jaar oud. Als je bedenkt dat er wekelijks nieuwe (grote, zichtbare) sites in .be/.nl op Drupal gereleased worden, is dat een slechte score. De community heeft weinig animo om cases en whitepapers te schrijven.

Dat zegt niets over de wenselijkheid van cases voor nieuwe Drupalgebruikers, daar is waarschijnlijk zeker interesse. Maar bij de makers en aanbieders is gewoon te weinig interesse.

[ Sympal: Nederlandstalige Drupal hosting | Nederlandstalige Drupal help blog ]

afbeelding van Cedric
Door Cedric op 8 augustus, 2011 - 13:34

Vooreerst, op deze pagina kan je dit lezen:

Over deze website

Deze website is gericht op de Nederlandstalige markt van ontwikkelaars en specialisten die in of met Drupal ontwikkelen. De website biedt Nederlandstalige ondersteuning voor zowel beginners als gevorderden, waaronder documentatie, support en evenementen.

De website biedt ook Nederlandstalige informatie voor mensen die een project met Drupal overwegen te doen of in te kopen. Het geeft duidelijke informatie over wat Drupal is, wat het kan en geeft een actuele lijst met Drupal aanbieders in Nederland en Vlaanderen.

De website heeft onder meer als taken:

  • Het onder de aandacht brengen van Drupal in België en Nederland.
  • Het vertalen van Drupal naar het Nederlands.
  • Het bieden van Nederlandstalige ondersteuning.
  • Het vertalen van persberichten en informatievoorziening.

Heb je opmerkingen over deze site, dan kun je ermee terecht bij de issues

Kortom, als je niet tevreden bent over deze website, ben je vrij om te helpen ontwikkelen. Deze visie loopt in de lijn met de meeste open-source projecten.

"Er is telkens animo voor een "rebuild" of een "en nu gaan we het helemaal anders doen" sprint. Waarna, bij 80% af, iedereen weer verdergaat met haar of zijn eigen werk en Drupal.nl er als slecht voorbeeld van een Drupalsite bijligt: het overgrote deel is mooi en netjes uitgewerkt, maar de details en eigenlijk de hele laatste 10% is gewoon beneden standaard."

Volledig mee eens, daarom is het belangrijk dat we leren uit het verleden en de sprint goed voorbereiden. Zie 'Openstaande vragen' net boven je post. Zoals je daar kunt lezen hebben we een ontwikkelomgeving nodig, zodat na een sprint, "de puntjes op de i" kunnen worden gezet.

@CedricS op Twitter

Zaakvoerder bij Deftig

Door Bèr Kessels op 8 augustus, 2011 - 16:02

Over deze website

Ik ken de inhoud, want ik heb ze deels zelf helpen opstellen, onderandere destijds in Szeged.

Ik probeer niet hier kritiek te leveren op de huidige site; want bovenal erken ik de tijd en moeite die hierin is gaan zitten. Ik probeer enkel aan te geven waar ik denk dat we te enthausiast te werk zijn gegaan en waar we van kunnen leren nu.

[ Sympal: Nederlandstalige Drupal hosting | Nederlandstalige Drupal help blog ]

afbeelding van ThePickwickProject
Door ThePickwickProject op 8 augustus, 2011 - 12:34

Redesigns of upgrades naar D7 zullen waarschijnlijk niet veel bijdragen aan de activiteit. Ook de beschikbare info op Drupal.be/.nl te laten groeien is wellicht onbegonnen werk, omdat die inspanning nooit opkan tegen de info op Drupal.org.

Webshop, website of community site: de beste manier om die te laten groeien is olie op het vuur gieten van de activiteiten die spontaan ontstaan. Een lokale community website als Drupal ziet spontane activiteit rond evenementen en in mindere mate op het forum. Enig inzicht in de analytics zou helpen om te zien wat de community precies doet op deze website. Vervolgens kan de site groeien door actiever te werken op de plaatsen waar mensen spontaan actief zijn (zoals meer communiceren rond events en actiever te zijn op de forums). Een duidelijker positionering van de site zou veel kunnen helpen: wat is het doel van Drupal.be/.nl en hoe vermijden op een afgeroomde versie van Drupal.org te lijken?

Wat betreft community vs commercie: het meeste talent en middelen zit beschikbaar bij de Drupal bedrijven die winstgevende activiteiten nastreven. Als Drupal.be een vehikel is om de business te laten groeien, dan zullen die bedrijven ongewtijfeld spontaan Drupal.be/.nl laten groeien. Wordt dat verhinderd door de community ("je mag wel over jezelf praten, maar niet te commercieel"), dan is het niet interessant om veel bij te dragen.

Door Bojhan op 8 augustus, 2011 - 14:09

Is het niet een goede initiële stap om stukken af te stoten die niet werken? Om dit iteratief te doen in plaats van weer een "nieuw" initiatief?

Ik ben het oneens met Bér dat we makkelijk kunnen over stappen naar een one-single-page website, voor de nederlands-talige community zal er altijd behoefte bestaan naar een "eigen site" waar lokaal nieuws, events en forum staan. De kwaliteit hiervan neemt men vaak op de koop toe mee.

Als we het puur bekijken qua branding in Nederland dan is de website duidelijk onder de maat, maar ik zie niet snel een bedrijf opstaan (design en/of ontwikkeling) die hier verandering in brengt. Het mantra van "beter niks" dan "iets slechts" ben ik het helemaal mee eens. Maar naar mijn idee is de kwaliteit van sommige onderdelen bijvoorbeeld de forums niet zo dramatisch als word gesteld en zijn er veel kleine oplossingen om dit te verbeteren (minder forum categorieën).

@Imre We mogen bluecheeche van Drupal.org niet gebruiken, dit omdat er geen controle is over wat lokale branches zouden doen met het theme. Uiteindelijk loopt men hiermee het risico dat er juist minder eenheid is in de branding van Drupal.

Het hele idee van commercie komt ons wel te hulp, vind ik ook wat misleidend. Drupal is een community initiatief waar vele verschillende bedrijven bij betrokken zijn, dat is centraal aan de manier waarop we werken. Het meer commerciëler maken, betekend niet persee dat er meer resources beschikbaar komen om de website veder te ontwikkelen.

Door Bèr Kessels op 8 augustus, 2011 - 18:08

Het hele idee van commercie komt ons wel te hulp, vind ik ook wat misleidend.

Dat is ook niet wat ik zeg! Ik beweer twee dingen en trek daar een conclusie uit:

Zolang de community een bepaald onderdeel in handen heeft, is het niet interessant een commerciele tegenhanger daarvoor te beginnen.
Zolang je vrijwilligers het beheer over deze onderdelen laat voeren zonder daarvoor verantwoording af te hoeven leggen en zonder daarvoor iets terug te zien (anders dan het wat vage directe- of indirecte belang dat ze hebben bij een goede drupal.be/nl) zullen ze daarin altijd een lage prioriteit geven.

Een voorbeeld: Een bedrijf dat handleidingen voor Drupalbeheer online zet onder eigen naam op eigen domein heeft er belang bij dat die goed, onderhouden en gedegen uitgewerkt zijn. Schijnbaar geldt dat niet voor documentatie op Drupal.org.

Ik concludeer daaruit dat deze onderdelen best gewoon niet op drupal.nl/be kunnen komen te staan. Dat kan twee gevolgen hebben: commercie springt in het onstane gat en levert hoogwaardige alternatieven op. Commercie springt niet in dat gat: schijnbaar is er geen markt en dus geen interesse voor.

Verder concludeer ik dat als je de bouwers van drupal.nl/be zélf zichtbaar verantwoording laat dragen, ze deze ook zullen moeten nemen. Enerzijds om hun naam te beschermen en anderzijds om de wereld te laten zien wat ze in hun mars hebben.

Dat is wat anders dan zeggen dat de commercie ons wel komt helpen. Want dat geloof ik ook niet, althans, niet zonder daarvoor enerzijds iets terug te geven en anderzijds die commercie verantwoordelijk te maken voor het geleverde.

[ Sympal: Nederlandstalige Drupal hosting | Nederlandstalige Drupal help blog ]

afbeelding van Imre Gmelig Meijling
Door Imre Gmelig Meijling op 8 augustus, 2011 - 14:40

@Ber: Antwoorden die uitblijven op vragen terwijl we de website positioneren als plaats-om-antwoorden-te-vinden: Mee eens. Niet goed.

Community heeft weinig animo om showcases te schrijven. Toch zijn er genoeg showcases...
http://design.acquia.com/
http://showcase.acquia.com/
http://mogdesign.eu/blog/70-beautiful-drupal-sites/
http://sixrevisions.com/web_design/31-drupal-content-management-system-cms/
http://www.markedlines.com/28-beautiful-drupal-websites/
http://buytaert.net/tag/drupal-sites
http://drupalsites.net

Ik stel voor alle drempels om een showcase te kunnen toevoegen te minimaliseren en te aggregeren met bekendere plaatsen. Want the work speaks for itself.

@Bojhan: Drupal is een explosief open source platform, maar het algehele theme kunnen we niet 'delen'. Volgens mij kunnen we nu niet meer versplinterd geraken dan dat het gedeeld zou zijn. Heb je een identity of brand, dan kun je daar, als het professioneel gedaan wordt, ook richtlijnen bij leveren. Zo mag ik het logo van bijvoorbeeld Buetooth gebruiken, mits ik mij aan de meegeleverde guidelines houdt. Ik pleit voor dit model, want de helft van de 'puntjes op de i' is te wijden aan die versplintering.

Internet Professional // Drupal // Ordina

Door Bèr Kessels op 8 augustus, 2011 - 18:16

Dat zijn allemaal Engelstalige showcases. Ik concludeer dat vooral voor het huidige systeem en de omgeving op Drupal.be/nl geen animo is.

Ik concludeer dat overigens niet uit de ingediende cases, maar vooral uit mijn eigen ervaring. Bij iedere klant en ieder project probeer ik wat budget vrij te maken voor wat ik noem "gratis reclame voor je diensten". Ik heb nog nooit budget, tijd of interesse weten los te krijgen om dit ook daadwerkelijk te doen.

De geringe inzendingen op die cases site (evenals de redelijk geringe "node-view-counts" op die cases, overigens) bevestigen voor mij dat anderen ditzelfde lijken te denken.

Ik wil overigens niet pleiten om showcases persé weg te doen. Ik wil eerst en vooral pleiten voor een site- en project dat we daadwerkelijk als community kunnen beheren. Ik ben van mening, gezien de staat van de huidige site, dat we dat momenteel gewoon niet kunnen. En dat is absoluut geen kritiek aan het adres van de harde werkers en de inzet. Dat is vooral voortschrijdend inzicht.

[ Sympal: Nederlandstalige Drupal hosting | Nederlandstalige Drupal help blog ]

Door Bojhan op 8 augustus, 2011 - 15:05

@Imre Eens of oneens, qua bleecheeche is dat de positie van de DA. De guidelines rondom blueecheeche zijn vrij gering.

afbeelding van Imre Gmelig Meijling
Door Imre Gmelig Meijling op 8 augustus, 2011 - 20:16

Ik vind het professioneel als je als OS Community het theme kunt gebruiken, mits je je aan richtlijnen houdt. Richtlijnen moeten bij theme worden meegeleverd. DA mag personen/organisaties/communities wijzen op oneigenlijk of onjuist gebruik trademarks en brandmarks (zoals zij nu ook al doet).

Internet Professional // Drupal // Ordina

Door Jax@drupal.org op 8 augustus, 2011 - 17:58

Stats van verleden maand:
https://picasaweb.google.com/117591838321575646156/DrupalBe#5638514726408970130

Ik heb dus toegang maar kan geen toegang verlenen. Roel De Meester kan dit wel.

Door Jax@drupal.org op 8 augustus, 2011 - 17:59

Ook nog voor de agenda als iemand een agenda wilt samenstellen:

- Front page policy en beheer: Evenementen komen en gaan te pas en te onpas van de front page en blijven al dan niet sticky.

afbeelding van Imre Gmelig Meijling
Door Imre Gmelig Meijling op 8 augustus, 2011 - 20:12

Vanuit het argumentent van Bèr zou mijn voorstel zijn: Kopieer theme Drupal.com, sluit daarbij naadloos aan met topics:
- Wat is het
- Wie gebruikt het (showcases, kort met logo, paragraaf, screenshot nog wat metadata)
- Waar kan ik het krijgen (leverancierslijst). Huidige Carroussel op Drupal.com is leuk, maar zegt vrij weinig.
- Korte call-to-actions met plaatjes.
- Wil je meedoen aan de community: groups.drupal.org en planet.drupal.org
- Ben je dev: drupal.org
...1-op-1 overnemen van Drupal.com.

Actuele content uit huidige website aanbieden aan bestaande fora/websites.

...Dàn heb je consistentie naar je doelgroep toe.

@Dries: Kunnen we aansluiten bij theme drupal.com?

Internet Professional // Drupal // Ordina

afbeelding van Cedric
Door Cedric op 8 augustus, 2011 - 21:59

@Imre
Vooreerst, ik volg je voor 100 procent, consistentie is van prioritair belang.

Maar als we zaken overnemen van Drupal.com, zie ik dat liever op een Nederlandstalig gedeelte van Drupal.com, dan op Drupal.be . Op die manier zitten we niet met 2 parallelle systemen met éénzelfde doel en functionaliteit.

Op zich is het doodzonde dat Drupal.com enkel beschikbaar is in het Engels,...

Benieuwd naar je mening!

@CedricS op Twitter

Zaakvoerder bij Deftig

afbeelding van Imre Gmelig Meijling
Door Imre Gmelig Meijling op 8 augustus, 2011 - 22:13

Mee eens. Hoe dit met het URL geregeld wordt is eigenlijk bijzaak. Prima om drupal.nl/.be te gebruiken om deel van drupal.com te benaderen.

Internet Professional // Drupal // Ordina

afbeelding van BarisW
Door BarisW op 8 augustus, 2011 - 22:06

Voor mij moet drupal.nl/be geen plek zijn voor support. Alle Drupal ontwikkelaars kunnen Engels en weten hun weg wel te vinden naar Drupal.org / Stackexchange. Wat mij betreft mag het hele forum eraf. Waar Drupal.nl/be wel goed voor kan zijn is om de adaptie bij nieuwe gebruikers te bevorderen. Dus meer reclame voor Drupal. Zoiets als http://drupal.org/drupal-7.0/nl. Nederlandstalige uitleg wat Drupal is en waar het goed in is. Ook zullen nieuwe klanten (bedrijven, gemeentes, etc) behoefte hebben aan referenties en leveranciers.

Daar moet de nadruk op liggen: meer reclame voor de lokale aanbieders. Zoiets als de Marketplace van Drupal.org, maar dan alleen voor Nederlandstalige leveranciers. Maak het proces makkelijk waarmee referenties kunnen worden geplaatst (zoals showcase.acquia.com) en geef leveranciers een podium.

Evenementen zijn ook goed, mits het niet dev-only is. Dus events waar prospects ook welkom zijn: DrupalJam, maar ook Fronteers events bijv.

Voorstel:

- Home
- Over Drupal
--- De oorsprong
--- Wie gebruikt het (internationale grote namen)?
--- Distributies
--- Prijzenkast
--- Meer informatie
- Showcase
- Leveranciers
- Evenementen

Daarbij het voorstel om alle contentpagina's (Over Drupal bijv) editable te maken door alle gebruikers, net als de Wiki paginas op g.d.o. Dan kan iedereen het onderhouden.

Baris Wanschers
Mede-eigenaar van LimoenGroen en voorzitter van Stichting Drupal Nederland

afbeelding van Imre Gmelig Meijling
Door Imre Gmelig Meijling op 8 augustus, 2011 - 22:16

Idd. Geen informatie redundant gaan onderhouden. Korte blokken en call-to-actions naar plaatsen waar de informatie al is.

Prijzenkast: erg goed: Kan ook resident in footer getoond worden.
Meer informatie: zoals blokken naar planet.d.o en groups.d.o (gelijk drupal.com)

Internet Professional // Drupal // Ordina

afbeelding van Xano
Door Xano op 9 augustus, 2011 - 09:13

Twee redenen om het forum hier open te houden:
- Veel mensen kunnen geen of niet voldoende Engels.
- De fora op drupal.org zijn nogal rommelig.

Een reden om het forum hier te sluiten kan het lage animo zijn, zowel van bezoekers als beheerders.

My name is Bart - web & events
iDEAL, OmniKassa, en meer.

afbeelding van Cedric
Door Cedric op 9 augustus, 2011 - 10:13

@Xano
Ik vind niet dat een laag animo een reden mag zijn om een forum te sluiten.

Het is in mijn ogen veel beter om één Nederlandstalig forum te hebben met een laag animo, dan geen te hebben.

Als we het forum hier sluiten, zullen Nederlandstalige vragen versnipperen op andere Nederlandstalige websites/fora. En dat lijkt me dan weer een spijtige zaak.

Op zich kan je de vraag opsplitsen in 2 vragen:

  1. Is er nood aan een Nederlandstalig Drupal forum?
    • Ja, anders zullen Nederlandstalige vragen versnipperen over andere websites.
  2. 'Moet' het forum deel uitmaken van Drupal.be/nl?
    • Hier heb ik geen mening over, een Nederlandstalig forum kan perfect werken op een andere domeinnaam.

Iemand een uitgesproken mening op vraag 2?

@CedricS op Twitter

Zaakvoerder bij Deftig

afbeelding van be-web
Door be-web op 9 augustus, 2011 - 10:55

Nederlandstalige Drupal informatie 'moet' gevonden kunnen worden onder be/nl. Mogelijk opzetten als een portal. Dat vervolgens de diverse linkjes naar een ander domein gaan, zal de meeste bezoekers een worst zijn.

-----
Met vriendelijke groet,
Hans Kuiters
BE-WEB

Door Bèr Kessels op 9 augustus, 2011 - 11:07

Ik pleit ook niet voor het rücksichlos sluiten van het forum, maar voor afstoten.

Een forum vereist een heel eigen dynamiek en beheer dat helemaal niet past bij het soort beheer dat een brochureware-site vereist. Zoals nu ook blijkt, zitten die elkaar in de weg.

Een brochurewaresite heeft hoogstends een redactie nodig, maar meestal slechts sporadische edits en updates. De technische infra past ook niet bij een forum: simpele brochurwaresites kunnen keihard voor dagen gecached worden, hebben een piepkleine, lichte database (als ze überhaupt al een database hebben) enzovoort.

Een forum heeft continue monitoring en spam- of troll-bestrijding nodig. Het heeft een veel hoger niveau van security nodig: meer updates, beter beheer, zwaardere database (want geen caching) een team van betrokkenen die hier, in gradaties, enige energie insteken.

Ik pleit dan ook vooral om het forum los te maken. Of dat in de praktijk betekent dat een forum naar een eigen domein, maar onder beheer van dezelfde drupal.nl/.be community blijft, of dat het overgaat in handen van een commerciele club, is een latere keuze. (Die m.i. niet zo heel moeilijk te maken zal blijken).

Praktisch: drupalforum.nl, forum.drupal.be, oid.

(En eigenlijk zou ik ervoor pleiten om daar "gewoon" een fatsoenlijk te beheren stuk forumsoftware te installeren; phpBB ofzo /troll)

[ Sympal: Nederlandstalige Drupal hosting | Nederlandstalige Drupal help blog ]

afbeelding van RaymondC
Door RaymondC op 10 augustus, 2011 - 09:00

Een heel duidelijk mening.
De leden die antwoorden op vragen gaan er vanuit dat je een Drupal expert bent.
Dat je alles weet over html, php, css,...........

Het forum is onoverzichtelijk.
Niet (naar mijn mening) duidelijk opgesplitst in correcte sub forums.

Een goeie en duidelijke handleiding over Drupal kan je nergens vinden, en als je al iets vindt is het vaak zo Technisch geschreven dat je er niet eens aan wilt beginnen.

Ja een forum voor Drupal be/nl moet blijven (al dan niet los gekoppeld), zou het er niet zijn dan maken veel mensen niet eens de stap naar Drupal maar gaan voor Joomla!, WP of elk ander beschikbare CMS.

Echter ervoor zorgen dat het correct is opgedeeld in duidelijk sub forums.
En soms mogen dingen wel eens in Jip & Janneke taal uitgelegd worden.

Door Stijn Vanhandsaeme op 10 augustus, 2011 - 10:35

My 2 cents:

Persoonlijk vind ik dat drupal.be/nl inderdaad niet gericht moet zijn op support voor de professionele ontwikkelaar. Die leest Engels en dan kan je de kennis energie beter niet verdelen over verschillende website (dus alles op drupal.org houden).

Anderzijds zie ik open bron software ook als iets emancipatorisch, waarbij ook niet-professionelen de tools in handen krijgen om te communiceren. Voor de niet -professionelen denk ik dat drupal.be/nl een omgeving is waar ze zich veiliger voelen dan meteen op drupal.org. Hoe ik het zie zouden deze mensen via deze website hun eerste stappen kunnen zetten waarna vlot doorverwezen wordt naar drupal.org.

Wat we volgens mij wel moeten vermijden is dat er issues op het forum verschijnen die eigenlijk in een project issue qeue terecht moeten. Wat me dan wel weer handig lijkt is een status 'beantwoord'. Zodat je eigenlijk support vragen kan filteren en bv. voornemen per dag één onbeantwoorde vraag te beantwoorden. (nu zijn de onbeantwoorde vragen enkel die vragen die geen reactie hebben gekregen).

Tot slot denk ik dat drupal.be/nl ook een middel kan zijn voor het werken aan de lokale community: organiseren van events, mekaar leren kennen. Dat kan natuurlijk ook via groups.drupal.org/belgium maar eerlijk gezegd vind ik dat er niet echt aantrekkelijk uit zien en wat daar nu van activiteit is spreekt me ook niet echt aan.

nestor.coop - coöperatief - transparant - maatschappelijke meerwaarde

afbeelding van Danny_Joris
Door Danny_Joris op 11 augustus, 2011 - 01:26

Ben nog niet helemaal mee met de discussie, maar ik wil even zeggen dat ik hoop dat de sectie 'commerciele diensten' enigzins kan blijven bestaan. Als freelancer waardeer ik dat enorm.

afbeelding van be-web
Door be-web op 11 augustus, 2011 - 07:58

+1

Misschien kan er een poll gemaakt worden waarin de verschillende onderdelen van de site gewaardeerd kunnen worden. En mogelijk alleen toegankelijk voor leden van deze site, zodat we dat kunnen afzetten tegen de statistieken.

-----
Met vriendelijke groet,
Hans Kuiters
BE-WEB

afbeelding van george@dynapres.nl
Door george@dynapres.nl op 11 augustus, 2011 - 09:23


"Het probleem is dat de site een structuur heeft die veel verschillende content kan herbergen (show cases, boekenrecensies, documentatie en dergelijke) maar dat die content simpelweg ontbreekt. Er is niemand die de content kan aanleveren, laat staan actueel houden."

Voordat er naar allerlei technische ontwikkelingen gekeken wordt, is het wellicht zaak om te concentreren op content. Als de updates op de content ontbreken: dan nieuw leven inblazen of afstoten. Verouderde of niet onderhouden NL content is slechter dan actuele EN content.

Mijn indruk is dat er teveel op techniek geconcentreerd wordt hier en te weinig op inhoud. Dus: meer documentatie, minder discussie over vormgeving en functionaliteit.

Dynapres.nl

Door Bèr Kessels op 11 augustus, 2011 - 12:04

Als de updates op de content ontbreken: dan nieuw leven inblazen of afstoten. Verouderde of niet onderhouden NL content is slechter dan actuele EN content.

Mee eens. En aangezien we al gedurende enkele jaren, na een half jaar de boel weer moeten aanzwengelen, durf ik gerust te stellen dat afstoten verreweg de meest practische oplossing is. Schijnbaar kunnen we geen continuïteit houden. Ondanks de goede voornemens en harde inzet van vrijwilligers.

Mijn indruk is dat er teveel op techniek geconcentreerd wordt hier en te weinig op inhoud. Dus: meer documentatie, minder discussie over vormgeving en functionaliteit.

.

Daar zijn we ook techneuten voor :). Maar ook hier heb je volledig gelijk. Laten we eerst eens naar de functies en de communicatie kijken. Ik heb in mijn lange betoog volledig gekeken naar functionaliteit: wat hebben we nodig, welke functies kunnen we dragen en welke, schijnbaar, niet? Dan blijkt, voor mij, al snel dat de site in zijn geheel eigenlijk een heel stuk dunner kan worden: veel minder functionaliteit. En al helemaal geen functionaliteit die we als gemeenschap niet kunnen vullen of onderhouden!

Kijkend naar de content, wordt dit beeld enkel nog versterkt: juist op de plekken waar die gemeenschap schijnbaar de functionaliteit niet kan dragen, is de content erg onder de maat. Eigenlijk is de enige content die inhoudelijk echt up-to-date is en waar ook energie ingestopt wordt de aankondigingen. Deze aankondigingen zijn welliswaar goed bijgehouden en beheerd, maar ook altijd dubbelop: ze staan op allerlei kanalen, waarónder drupal.nl/.be, wat een verklaring kan zijn voor de kwaliteit van deze content. En wat de vraag of Drupal.nl/.be deze dubbele content wel moet hebben, wat zij daarin toevoegt, oproept.

Kortom, mijn eerdere betoog om vooral allerlei zaken weg te halen (af te stoten!) die suboptimaal functioneren, wat zichtbaar wordt in de kwaliteit van de content daar, blijft volgens mij staan.

[ Sympal: Nederlandstalige Drupal hosting | Nederlandstalige Drupal help blog ]

afbeelding van george@dynapres.nl
Door george@dynapres.nl op 11 augustus, 2011 - 14:12

Bèr, ik ga voor het grootste gedeelte geheel mee met je betoog. Ben een voorstander van back to basics.

Bepaalde doelen die voor d.nl/d.be zijn neergezet zijn achterhaald; een platform voor documentatie en discussie is niet nodig met de enorme kennis die in d.org is neergelegd.

Het argument van de taaldrempel vind ik niet steekhoudend, als je als developer/beheerder de Engelse taal niet enigszins beheerst loop je zoveel informatie mis, dat je je kunt afvragen of je een systeem serieus kunt onderhouden danwel implementeren.

Wat blijft er dan over voor d.nl/d.be? Zaken die specifiek taal danwel regiogebonden zijn. Showcases, evenementen, serviceproviders en een algemene introductie/reclame voor Drupal zelf. Dit zijn zaken die of statisch zijn of makkelijk onderhoudbaar.

Dus verwijderen: documentatie (of verwijzen naar d.org), support/forum (leer Engels en zoek antwoord op je vragen op d.org).

Wat betreft de vormgeving: waarom veel moeite in een vormgeving steken die 90% af is? Gebruik een standaard Drupal theme. Want om een theme écht af te maken ben je heel wat inspanning kwijt. Inspanning die we beter kunnen steken in het schrijven van een goed marketing verhaal over Drupal.

Een afgeslankte d.be kan ook beter onderhouden worden. Upgrade naar D7 is niet noodzakelijk, zolang D6 nog onderhouden wordt. Immers, we zouden minder functionaliteit gaan gebruiken, niet meer. De meerwaarde die D7 biedt ziet een eindgebruiker niet. Hoewel ik Bartik als standaard theme mooier vindt dan Garland. :)

Dynapres.nl

Door Bèr Kessels op 11 augustus, 2011 - 16:03

Inspanning die we beter kunnen steken in het schrijven van een goed marketing verhaal over Drupal.

Dit is een meer algemeen probleem trouwens: Afslanken en afstoten kost mogelijk een grote inspanning in zichzelf.

Als we bijvoorbeeld de documentatie weghalen, moet waarschijnlijk het theme ook daarop worden aangepast.

Afslanken kost mogelijk nog veel meer inspanning dan alles laten hoe het nu is en dat verbeteren, updaten of aanscherpen. Op korte termijn. Op langere termijn gaan we dan uiteraard wél veel tijd en inspanning uitsparen.

[ Sympal: Nederlandstalige Drupal hosting | Nederlandstalige Drupal help blog ]

afbeelding van george@dynapres.nl
Door george@dynapres.nl op 12 augustus, 2011 - 10:56

Misschien zou er meer gekeken kunnen worden naar de opzet van d.com als raamwerk voor een regionale site.

Wellicht kan er in het kader van een plan voor een regionale site raamwerk het theme van d.com ter beschikking gesteld worden. Ik neem aan dat meer regionale Drupal initiatieven met dezelfde situaties worstelen als d.be/d.nl?

Dynapres.nl

afbeelding van hansrossel
Door hansrossel op 21 augustus, 2011 - 14:40

Is drupal.com eigenlijk zo een succes dat we daar een voorbeeld moeten aan nemen? Ik weet dat die bestaat maar kom er zelf nooit op. Ik zie die meer als een placeholder zodat mensen die er per ongeluk op terechtkomen kunnen omgeleid worden naar drupal.org en het is daarnaast ook een site waar er wat geld gemaakt wordt uit reclame. En, ok er zijn inderdaad enkele screenshots van grote drupal sites te bekijken. Als dat volstaat om iemand te overtuigen van Drupal weet ik niet. Of zie ik hiermee een of andere blogpost over het hoofd waarin het grote succes van de drupal.com site en de grote positieve effecten ervan voor Drupal werden bewezen?

Hans
KOBA

afbeelding van drupaltronic
Door drupaltronic op 12 augustus, 2011 - 10:48

Mocht er interesse zijn om een 'standaard' theme te gebruiken, wil ik er gerust één beschikbaar stellen voor drupal.be/nl. Ik heb hier een kleurbaar flexibel drupal 6 theme met verscheidene opties : Demo : http://colorflex.be

johan van grieken
http://www.drupaltronic.com/folio.html

afbeelding van george@dynapres.nl
Door george@dynapres.nl op 12 augustus, 2011 - 10:54

Wat maakt dit theme onderscheidend van de plm. 600 andere D6 themes, beschikbaar via d.org?

Dynapres.nl

afbeelding van be-web
Door be-web op 12 augustus, 2011 - 10:56

Wat is er niet goed aan het huidige theme?

-----
Met vriendelijke groet,
Hans Kuiters
BE-WEB

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 12 augustus, 2011 - 13:45

Mijn oproep maakt meer los dan ik had gedacht (en gehoopt) maar het is goed om alle meningen te lezen. De meningen waaien wel alle kanten op: van afstoten van bestaande onderdelen van de site tot het maken van een nieuwe content.

Na alles gelezen te hebben, is mijn mening over deze site nog niet veranderd: de slechts lopende onderdelen moeten eruit en het theme moet vervangen door iets dat makkelijker te onderhouden is.

Wellicht is het nuttig om in London een (bof)meeting over drupal.be/nl te houden om alle bovenstaande discussie verder te voeren (als aanvulling voor de discussie hier in deze thread).

Ik denk dat een sprint sowieso nuttig is, ongeacht de uitkomst van de discussies, want er is redelijk wat onderhoudswerk te verrichten aan de site. Ik zal daarom doorgaan om te proberen een sprint te organiseren in september of oktober.

boris
===
druppelend sinds 2005

afbeelding van hansrossel
Door hansrossel op 15 augustus, 2011 - 21:59

Het is een moeilijke discussie, een beetje gelijkaardig aan de vraag als drupal.org (community site) of drupal.com (statische zakelijke presentatiesite) nodig zijn, terwijl eigenlijk beiden nodig zijn denk ik maar ze zijn moeilijk te combineren in één site vermits ze totaal verschillende doelgroep, doel en uitwerking hebben.

Wellicht moeten we eerst beslissen als we beiden nog proberen verder te doen in 1 site of er twee sites van maken. Een bof in Londen lijkt me een goed idee, alhoewel de niet-professionelen, nieuwere of minder ervaren gebruikers van Drupal hierdoor wel van mening uitgesloten worden en zij net deze zijn die het meest gebruik maken van het forum en beginners documentatie.

Hans
KOBA

afbeelding van hansrossel
Door hansrossel op 15 augustus, 2011 - 22:02

twee sites zou kunnen door drupal.be/nl tot zakelijke statische presentatiesite om te vormen en daarnaast onder een subdomein community.drupal.be/nl te hebben met lokale events, forum enz.

Hans
KOBA

afbeelding van hansrossel
Door hansrossel op 16 augustus, 2011 - 08:12

De community.drupal.be/nl site kan volgens mij gewoon Bartik gebruiken als theme, terwijl voor de presentatiesite drupal.be/nl best een professioneel design kan ontwikkeld worden.

Het budget voor het design kan wellicht via sponsering door Drupal bedrijven samengesteld worden, vermits zij het meeste belang hebben in een professionele presentatie van Drupal voor hun markt.

Hans
KOBA

afbeelding van hullabaloo
Door hullabaloo op 17 augustus, 2011 - 14:36

Bezoekerscijfers zijn weliswaar belangrijk om te bekijken wat eventueel overboord kan gekieperd worden, maar op http://planet.drupal.be was ik bijvoorbeeld nog nooit beland, terwijl ik net zo'n dienst een meerwaarde vind voor Drupal.be.

Waarom trouwens die feeds beperken tot Nederlandstalige feeds (of relevant voor Nederlands taalgebied) en de selectie niet uitbreiden naar feeds van Nederlandstalige Drupalontwikkelaars, zodat de aanwezige kennis beter kan getoond worden? Op die manier sluit je misschien interessante blogs als http://www.braahm.be, http://krimson.be/articles/technical of http://realize.be bij voorbaat uit.

afbeelding van hansrossel
Door hansrossel op 21 augustus, 2011 - 14:30

Top content volgens Google Analytics voor de afgelopen maand:

Hans
KOBA

afbeelding van goalgorilla
Door goalgorilla op 25 augustus, 2011 - 14:59

Tijdens DrupalCon Londen nog iets besproken?

We willen gerust helpen met het maken van een user centered design. Dit gaat veel van bovenstaande problemen oplossen. We kunnen bijvoorbeeld een nieuw radid prototype (wireframes) maken waar de community vervolgens op kan schieten.

afbeelding van demeesterroel
Door demeesterroel op 26 augustus, 2011 - 10:57

Terug uit verlof, en vanuit drupalcon. Tijd om er weer in te vliegen.
Ik zal ook aanwezig zijn op de sprint.
Ik heb ook met Dries gebabbeld rond de richting van drupal.be/nl en wil daar wat feedback rond geven.

Als uitkomst van de sprint hoop ik
* een technische omgeving te hebben waardoor eender wie technische wijzigingen kan maken brengen aan de code voor de website, maar nog steeds enkele gatekeepers om die dingen online te brengen.
** code beschikbaar
** databasedump (ZONDER gebruiker gegevens) en ander uid1 passwoord, beschikbaar
** een QA-omgeving (beta..)
** Aanpassing van de huidige handleiding op drupal.be over hoe dat je kan meehelpen.
** Handig zou zijn moest dit al geregeld geraakt zijn VOOR dat het weekend start, zodanig dat we daar geen tijd mee verliezen
* Enkele kritische schoonheidsfoutjes op gelost, misschien wat functionaliteit (showcases?) uitschakelen, andere verbeteren (Events?)
* Content op de site nog beter (ik vind die nu al erg sterk)
* Anderzijds denk ik dat er veel minder op techniek/design gefocused moet worden, en meer op mensen bij elkaar brengen, en beginnelingen in de community brengen. Er zijn voldoende voorbeelden van Usergroups op andere plekken die heel sterke community werking hebben, en een simpele g.d.o group gebruiken, of een plain-vanilla website.

my 2 pence

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 26 augustus, 2011 - 12:30

het internet-unlimited boshuis is vrij in het weekend van 1-2 oktober

ik ga met de mensen van internet unlimited contact opnemen over de details en zal dan een evenement aanmaken hier op drupal.be

boris
===
druppelend sinds 2005

afbeelding van Thistleseer
Door Thistleseer op 29 augustus, 2011 - 14:40

Top!

afbeelding van Johnny van de Laar
Door Johnny van de Laar op 29 augustus, 2011 - 11:10

Names internet unlimited zal ik in ieder geval trachten er weer te zijn.

www.ezcompany.nl

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 31 augustus, 2011 - 12:29

inmiddels kun je je opgeven voor de sprint:

http://drupal.be/evenement/websitesprint-drupalbenl

wellicht maken we beter een nieuwe topic aan om de sprint inhoudelijk verder te discussiëren omdat deze thread al een beetje lang aan het worden is

boris
===
druppelend sinds 2005

afbeelding van Martijn de Wit
Door Martijn de Wit op 31 augustus, 2011 - 13:17

Ik ben eg benieuwd naar het doel van het weekendje. Ik heb de hele tread net doorgelezen en het is mij eigenlijk nog niet duidelijk wat "men" nu wil gaan bereiken in het weekend. Welke kennis expertise jullie kunnen gebruiken etc....

Wordt het een tech weekend of is er ook behoefte aan themers of interaction designers?

Drupal Consultant & Art Director at Sogeti

Door Bèr Kessels op 31 augustus, 2011 - 13:37

Ik denk dat het inderdaad heel verstandig is om vooraf een doelstelling klaar te hebben.

[ Sympal: Nederlandstalige Drupal hosting | Nederlandstalige Drupal help blog ]

afbeelding van Imre Gmelig Meijling
Door Imre Gmelig Meijling op 31 augustus, 2011 - 13:51

N.a.v. 1 van de uitgangspunten 'vervangen theme', Bluecheese en marketing Drupal in verlengde van keynote Dries, heb ik Jacob Redding gevraagd 'of dat mag'. Uitkomsten zie hier...

"I propose to use the Bluecheese theme on community sites, governed by a (strict) set of guidelines. I am trying to explore the possibilities of bringing the community website(s) closer to the centrally established brand through d.o. Apart from a forum that has cooled off (too little professional people answering topics) and split goals (serving both developers as well as potential businesses who may use Drupal), a theme overhaul is seriously considered. Though that may not be so bad in and off itself, I was kind of hoping we might make a step forward in lifting the theme towards something more consistent with Drupal, d.o in particular. I understand the means to govern a common brand are not present yet. However, I'd be willing to make some sort of setup of guidelines for use along the way. The Dutch/Belgium community surely is up for that I think :-)

[...]

Do you find there is at least some central brandmark to be used to have at least some coherence with Drupal/d.o? The Drupal logo, color scheme or a 'Powered by Drupal' trademark perhaps?"

Jacob: "[...] we are not yet at the point of being able to organize and efficiently work with all of the various organizations around the world. Work on this has begun but it will still be some time before we are at a point of moving forward with a common brand. I think there is a solution for community branding. However, before we get to that stage we should take a step back and understand what it is that the individual organizations want and what their goals are. This is what the g.d.o group [http://groups.drupal.org/international-drupal-association] is looking to accomplish. "

Internet Professional // Drupal // Ordina

afbeelding van batigolix
Door batigolix op 2 september, 2011 - 22:42

boris
===
druppelend sinds 2005

Door thomas1984 op 3 oktober, 2011 - 08:42

Iedereen gefeliciteerd met het behaalde resultaat in de website sprint. Een knappe prestatie!

Enkele opmerkingen:

In Internet Explorer worden de letters automatisch geblurred, maar in Chrome niet. In laatstgenoemde browser zijn teksten daardoor wat korrelig.

Ook de breedte van de layout is op mijn computer niet in beide browsers gelijk. In chrome heb ik twee behoorlijke marges terwijl de site zich in IE de hele breedte gebruikt. In chrome heb ik daardoor meer overzicht, wat ik persoonlijk wat prettiger vind.

Het grijs op grijs, grijs op wit en blauw op grijs vind ik niet heel erg leesbaar. Het contrast mag iets hoger naar mijn mening.

De Drupal Planet Feed geeft het Nederlandse nieuws weer.

(als dit niet deze juiste plek is voor feedback dan mogen deze opmerkingen aan mijn bericht bij "resultaten website sprint" toegevoegd worden. bvd.)

Door thomas1984 op 3 oktober, 2011 - 08:45

Excuus. De marges in IE en Chrome zijn gelijk. Hij stond in IE ingezoomd op 120% :)

Bookmark and Share

Drupal is een geregistreerd merk van Dries Buytaert. | Powered by Pantheon.

Drupal.be/Drupal.nl is de website van de Nederlandstalige Drupalgemeenschap.