Ik heb de indruk dat mijn website nogal slecht scoort op google e.d.
Kan iemand mij tips geven om betere resultaten te bereiken op de search-engines?
alvast bedankt
Filip
Auteur:
fdecloedt
Datum van inzending:
donderdag 12 januari 2006 - 16:00
Door Dries op 12 januari, 2006 - 20:09
Ik zou je PHP-installatie zo configueren dat je geen session ID's in je URLs hebt (?PHPSESSID=). Google vindt deze niet zo leuk.
Door New Oceans op 12 januari, 2006 - 23:04
Hoi Filip,
Het is nooit helemaal zeker op welke wijze je precies kunt optimaliseren, daarover geven de zoekmachines niet veel prijs. Bovendien wijzigen de zoekalgorithmen met regelmaat, ten eerste om zoekresultaten nog beter af te stemmen op de behoeften, ten tweede omdat veel mensen proberen misbruik te maken van trucs die na enige tijd blijken te werken (misbruik kan overigens streng worden bestraft, zodat je site enige tijd niet of nauwelijks meer te vinden is, of in het ergste geval voor altijd).
Google heeft zelf wat globale informatie voor webmasters, waarbij ze in grote lijnen aangeven waarop je in ieder geval moet letten, en aan welke regels je jezelf hebt te houden:
- http://www.google.nl/intl/nl/webmasters/
Verder hier een interessante, engelstalige website over Search Engine Optimization met veel artikelen die zinvolle informatie bevatten:
- www.seochat.com
Ik heb heel even naar je site gekeken en zou in ieder geval aandacht besteden aan:
Gebruik liefst clean-urls (adminster->settings), wat betekent dat je de url van een node een "naam" geeft met inhoudelijke betekenis (bijvoorbeeld conform de titel van het artikel, met streepjes tussen de afzonderlijke woorden; je kunt hierbij ook een soort "directory-structuur" creëren door het gebruik van slashes). Google kan zo in deze clean-urls ook zoekwoorden terugvinden.
Gebruik de belangrijkste trefwoorden waarop je vindbaar wilt zijn in ieder geval in de titel, url en het bovenste gedeelte van de content.
Gebruik header-tags ,
, etc
voor titels in plaats van zelf gedefinieerde tags. Google schijnt extra gewicht toe te kennen aan alles wat tussen header-tags staat.
Daarnaast is het van belang om wat links naar je site op andere websites te krijgen (bijvoorbeeld via link exchange - maar dan niet via de ontelbare link exchange sites), waarbij de sites voor wat betreft de onderwerpen wel bij elkaar moeten passen. Overigens wordt door sommigen langzamerhand betwijfeld hoe waardevol deze methode nog is.
En tot slot: content is king. Blijf met regelmaat schrijven. Je creëert dan vanzelf meer en meer zoekwoorden op je site (liefst op belangrijke plaatsen: titels, urls, header-tags, etc), en bovendien wek je interesse bij -hopelijk- terugkerende bezoekers die mogelijk besluiten een link op te nemen.
Maar zoals in het begin gezegd, niet alles is met 100% zekerheid te zeggen...
Succes ermee!
Marc
___________________
Discover new oceans
lose sight of the shore
___________________
Discover new oceans
lose sight of the shore
Door george@dynapres.nl op 19 januari, 2006 - 21:35
a) Zorg voor links vanaf andere sites (b.v. dmoz.org)
b) Gebruik een css layout voor Drupal i.p.v. de huidige table-based layout
c) Gebruik de path-module (betekenisvolle urls met trefwoorden)
d) Zorg voor actuele, betekenisvolle, inhoud (en meer inhoud)
Door driesk@drupal.org op 19 januari, 2006 - 23:44
Eerst even iets rechtzetten: de 'clean urls' waar New Oceans het over heeft (de instelling in administer > settings) zijn niet hetzelfde als url's met een inhoudelijk relevante betekenis. Beiden zijn van belang, maar het zijn verschillende zaken.
'Clean urls' zijn url's zonder ?q= erin. http://drupal.be/?q=node/2 is de normale, standaard url voor deze node, http://drupal.be/node/2 is de 'propere' url. Maar deze url's zijn niet noodzakelijk inhoudelijk betekenisvol.
Dat laatste kan je, zoals reeds gezegd, doen door de path module te gebruiken, die je toelaat om voor http://drupal.be/node/2 een alias (of synoniem) te definiëren (bijvoorbeeld http://drupal.be/wat-is-drupal).
Als je geen zin hebt om telkens wanneer je een node aanmaakt zelf (manueel) een url-alias te verzinnen, kan je de Pathauto module gebruiken. Indien je zelf geen alias ingeeft, zal deze module er automatisch een voor je aanmaken. De manier waarop dat gebeurt kan je instellen op de settings pagina van deze module. Deze module bespaart je echt veel werk als je veel inhoud publiceert.
Door george@dynapres.nl op 20 januari, 2006 - 09:11
Clean urls zijn handig om beter geindexeerd te raken. Hoewel Google tegenwoordig geen probleem meer heeft met paden met parameters drupal.be/?q=node/2 zijn er wellicht nog genoeg zoekmachines die dat wel hebben. Dus: clean urls verhogen de doorzoekbaarheid van je site.
Betekenisvolle urls zijn van belang voor bezoekers en zoekmachines. Bezoekers hebben baat bij een duidelijke url/directory indeling en zoekmachines gebruiken de trefwoorden in de url voor bepaling van de relevantie. Daarnaast geeft Google Pageranking van directories door aan de pagina's in deze directories, dus heeft het nut pagina's (virtueel) te groeperen in directories middels path- of pathauto-modules.
Ik zou je PHP-installatie zo configueren dat je geen session ID's in je URLs hebt (?PHPSESSID=). Google vindt deze niet zo leuk.
Hoi Filip,
Het is nooit helemaal zeker op welke wijze je precies kunt optimaliseren, daarover geven de zoekmachines niet veel prijs. Bovendien wijzigen de zoekalgorithmen met regelmaat, ten eerste om zoekresultaten nog beter af te stemmen op de behoeften, ten tweede omdat veel mensen proberen misbruik te maken van trucs die na enige tijd blijken te werken (misbruik kan overigens streng worden bestraft, zodat je site enige tijd niet of nauwelijks meer te vinden is, of in het ergste geval voor altijd).
Google heeft zelf wat globale informatie voor webmasters, waarbij ze in grote lijnen aangeven waarop je in ieder geval moet letten, en aan welke regels je jezelf hebt te houden:
- http://www.google.nl/intl/nl/webmasters/
Verder hier een interessante, engelstalige website over Search Engine Optimization met veel artikelen die zinvolle informatie bevatten:
- www.seochat.com
Op genoemde website hebben ze bovendien een apart hoofdstuk voor optimalisatie "speciaal voor Google":
- www.seochat.com/c/b/Google-Optimization-Help
Ik heb heel even naar je site gekeken en zou in ieder geval aandacht besteden aan:
Gebruik liefst clean-urls (adminster->settings), wat betekent dat je de url van een node een "naam" geeft met inhoudelijke betekenis (bijvoorbeeld conform de titel van het artikel, met streepjes tussen de afzonderlijke woorden; je kunt hierbij ook een soort "directory-structuur" creëren door het gebruik van slashes). Google kan zo in deze clean-urls ook zoekwoorden terugvinden.
Gebruik de belangrijkste trefwoorden waarop je vindbaar wilt zijn in ieder geval in de titel, url en het bovenste gedeelte van de content.
Gebruik header-tags
,
voor titels in plaats van zelf gedefinieerde tags. Google schijnt extra gewicht toe te kennen aan alles wat tussen header-tags staat., etc
Daarnaast is het van belang om wat links naar je site op andere websites te krijgen (bijvoorbeeld via link exchange - maar dan niet via de ontelbare link exchange sites), waarbij de sites voor wat betreft de onderwerpen wel bij elkaar moeten passen. Overigens wordt door sommigen langzamerhand betwijfeld hoe waardevol deze methode nog is.
En tot slot: content is king. Blijf met regelmaat schrijven. Je creëert dan vanzelf meer en meer zoekwoorden op je site (liefst op belangrijke plaatsen: titels, urls, header-tags, etc), en bovendien wek je interesse bij -hopelijk- terugkerende bezoekers die mogelijk besluiten een link op te nemen.
Maar zoals in het begin gezegd, niet alles is met 100% zekerheid te zeggen...
Succes ermee!
Marc
___________________
Discover new oceans
lose sight of the shore
___________________
Discover new oceans
lose sight of the shore
a) Zorg voor links vanaf andere sites (b.v. dmoz.org)
b) Gebruik een css layout voor Drupal i.p.v. de huidige table-based layout
c) Gebruik de path-module (betekenisvolle urls met trefwoorden)
d) Zorg voor actuele, betekenisvolle, inhoud (en meer inhoud)
Succes.
Dynapres.nl
Eerst even iets rechtzetten: de 'clean urls' waar New Oceans het over heeft (de instelling in administer > settings) zijn niet hetzelfde als url's met een inhoudelijk relevante betekenis. Beiden zijn van belang, maar het zijn verschillende zaken.
'Clean urls' zijn url's zonder
?q=
erin.http://drupal.be/?q=node/2
is de normale, standaard url voor deze node,http://drupal.be/node/2
is de 'propere' url. Maar deze url's zijn niet noodzakelijk inhoudelijk betekenisvol.Dat laatste kan je, zoals reeds gezegd, doen door de path module te gebruiken, die je toelaat om voor
http://drupal.be/node/2
een alias (of synoniem) te definiëren (bijvoorbeeldhttp://drupal.be/wat-is-drupal
).Als je geen zin hebt om telkens wanneer je een node aanmaakt zelf (manueel) een url-alias te verzinnen, kan je de Pathauto module gebruiken. Indien je zelf geen alias ingeeft, zal deze module er automatisch een voor je aanmaken. De manier waarop dat gebeurt kan je instellen op de settings pagina van deze module. Deze module bespaart je echt veel werk als je veel inhoud publiceert.
Clean urls zijn handig om beter geindexeerd te raken. Hoewel Google tegenwoordig geen probleem meer heeft met paden met parameters
drupal.be/?q=node/2
zijn er wellicht nog genoeg zoekmachines die dat wel hebben. Dus: clean urls verhogen de doorzoekbaarheid van je site.Betekenisvolle urls zijn van belang voor bezoekers en zoekmachines. Bezoekers hebben baat bij een duidelijke url/directory indeling en zoekmachines gebruiken de trefwoorden in de url voor bepaling van de relevantie. Daarnaast geeft Google Pageranking van directories door aan de pagina's in deze directories, dus heeft het nut pagina's (virtueel) te groeperen in directories middels path- of pathauto-modules.
Dynapres.nl
Dries, bedankt voor de extra info: weer wat geleerd! Onbewust ben ik er altijd vanuit gegaan dat deze twee zaken hetzelfde waren... Niet dus ;)
De Pathauto module klinkt erg interessant; ik zal er zeker eens naar gaan kijken!
___________________
Discover new oceans
lose sight of the shore
___________________
Discover new oceans
lose sight of the shore