Update Drupal Core 7.81 -> 7.82

Hallo,
Ik zou de beveiligingsupdate 7.82 moeten installeren.
Tot hiertoe werd dit steeds automatisch gedaan door mijn hostingsmaatschappij IXL Hosting, via DirectAdmin/Installatron.
Recent zijn echter mijn websites gemigreerd naar VDX, een zustermaatschappij van IDX. Die werken met Pledge en daarin is blijkbaar geen automatische update van Drupal voorzien.

De core manueel updaten gaat denk ik boven mijn petje, ik heb al het één en ander gegoogeld.
Nu is mijn vraag: Is er een gebruiksvriendelijke module hiervoor? Ik zie hier en daar iets over Composer, maar het is mij niet duidelijk of en hoe ik dat kan gebruiken.

Vriendelijke groeten,
Gust Van Mierlo

Drupalversie: 
7.x
Auteur: 
Gust Van Mierlo
afbeelding van Niek Kloots
Door Niek Kloots op 27 juli, 2021 - 19:00

De core manueel updaten is een eitje.
Gebruik daarvoor een gratis ftp programma als https://filezilla-project.org/

Door Gust Van Mierlo op 28 juli, 2021 - 20:51

Ik heb Filezilla, maar wat moet(mag) ik copiëren? Ik zou het eitje graag heel laten.

Door Niek Kloots op 28 juli, 2021 - 21:17

Je kan op de ftp van je website komen?
Daarvoor heb je het (ftp) host adres nodig, de gebruikersnaam en bijbehorend wachtwoord.

Download D7.82.zip https://ftp.drupal.org/files/projects/drupal-7.82.zip
Unzip het bestand in een map op je PC
(bijvoorbeeld met 7-zip https://www.7-zip.org )
Upload en vervang alle bestanden behalve .htaccess naar de server.

( in .htaccess heeft de hoster misschien code gestopt, die je nodig hebt om alles te kunnen laten werken.
Vergelijk de huidige gebruikte .htaccess met die geleverd met de Drupal.zip om dit uit te kunnen sluiten.
Als .htaccess niet zichtbaar is op de server zie: https://kinsta.com/knowledgebase/filezilla-show-hidden-files/ )

Voordat je begint maak je een backup m.b.v https://www.drupal.org/project/backup_migrate
Deze is te installeren, als je die nog niet hebt, via de knop op https://www.mijndomein.be/admin/modules/install

Door Gust Van Mierlo op 28 juli, 2021 - 22:37

Dank u Niek,

Ik veronderstel enkel de bestanden en niet de mappen?

Door Niek Kloots op 28 juli, 2021 - 22:40

ALLES behalve .htaccess wat je ziet als je het bestand uitgepakt (un-zipped) heb.
En als Filezilla het vraagt, dan antwoord je: ja alles vervangen.

Door Gust Van Mierlo op 18 december, 2021 - 10:26

Begin augustus heb ik de update naar 7.82 met veel moeite toch voor elkaar gekregen, maar nu lukt het me niet meer.
Ik heb Drupal 7.84 gedownload en via Filezilla de volgende aanpassingen gedaan: de map public_html van opagust.be hernoemd naar public_html_old, vervolgens de gedownloade map gecopiëerd en hernoemd naar public_html.

Maar het resultaat was dat mijn URL opagust.be niet meer werkte, het gaf een internal server error.
Ik heb nu dus via FileZilla die nieuwe public_html hernoemd naar public_html_7.84 en de oude terug naar public_html. Nu werkt de site terug, maar nog altijd met de verouderde Drupal versie.

Wat heb ik verkeerd gedaan?

Door Niek Kloots op 18 december, 2021 - 10:42

Als je oude bestanden wil bewaren, dan kan je beter die in een map in public_html zetten.
Niet door nog een map met zo'n vergelijkbare naam nemen. Dus zet de oude bestanden in een map public_html/old

De nieuwe bestanden zet je gewoon in de map public_html waarnaar je jouwdomein.be/update.php uitvoert.

Misschien ook nog de geschiedenis van je brouwser wissen.

Door Gust Van Mierlo op 18 december, 2021 - 21:18

Dank u, Niek

Het is me nu gelukt. Ik heb nu de mappen één voor één gecopiëerd, behalve de map sites. Bij de eerste poging had ik die blijkbaar overschreven.

afbeelding van belba
Door belba op 28 juli, 2021 - 15:28

Inderdaad een eitje als er zich geen problemen voordoen. In de drupal 7 versie kan ik je van weinig goede raad voorzien, wat betreft composer. Als je website niet is voorzien van composer, ga je dit moeten invoeren. niet echt iets makkelijk als je geen ervaring hebt. Doe een klassieke update of bekijk eens deze module. Een super goede raad, alvorens je iets doet, maak een backup!

Succes, Jan

Door Gust Van Mierlo op 28 juli, 2021 - 20:25

Hallo Jan,
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb de module 'Automatic Updates' geïnstalleerd en een readiness check uitgevoerd.
Maar dan krijg ik volgende foutmeldingen:

Your site does not pass some readiness checks for automatic updates. Depending on the nature of the failures, it might effect the eligibility for automatic updates.
The hash for sites/all/modules/jquery_countdown_timer/js/jquery_countdown_timer_init.js does not match its original. Updates that include that file will fail and require manual intervention.
The hash for sites/all/modules/jquery_countdown_timer/js/jquery_countdown_timer.js does not match its original. Updates that include that file will fail and require manual intervention.
The hash for sites/all/modules/jquery_countdown_timer/css/jquery_countdown_timer.css does not match its original. Updates that include that file will fail and require manual intervention.
The hash for sites/all/themes/professional_theme/images/slide-image-1.jpg does not match its original. Updates that include that file will fail and require manual intervention.

afbeelding van belba
Door belba op 2 augustus, 2021 - 09:43

Het probleem doet zich voor door de jquery countdown timer module. Is deze module up to date? In je admin, als de update module actief is, kan je via reports zien voor welke modules er een update beschikbaar is. Volgens ik de foutmelding zie, kan je je site wel updaten, maar krijg je een waarschuwing dat bovenstaande module manueel zal aangepakt moeten worden. Heb je ervaring met sites lokaal te zetten en alle uitvoeringen via een local host te doen. Dan neem je weinig risico. Neem een backup en probeer. Je kan nog altijd, zoals Niek voorstelt manueel updaten. Dit is een kwestie van files verwijderen en nieuwe versie terugzetten. Om echt goede raad te geven zou ik je directory moeten zien. Er zijn mensen genoeg op dit forum met meer ervaring als ik in Drupal 7. Ik heb er het einde van meegemaakt en leg me al jaren toe op de 8 en nu de 9 versie. Maar uiteraard blijft een Drupal site manueel updaten, op enkele files na, nagenoeg hetzelfde. Neem eens deze tutorial door.

Succes, Jan

afbeelding van Jurgen M
Door Jurgen M op 3 augustus, 2021 - 15:10

Ik begrijp niet goed wat hier allemaal verteld wordt?
Maar bij een update van drupal 7 core moet ALLES vervangen worden behalve .htaccess en de map sites.
Is er niets gewijzigd aan .htaccess dan mag je die zelfs weg gooien.
Zorg dat je ingelogd bent als admin in uw website.
Maak een back-up van de bestanden en de database.
Verwijder dan eerst alle bestanden en mappen die op de server staan ( behalve dus de map sites en .htaccess indien deze is aangepast ).
Verwijderen is altijd beter dan overschrijven.
Unzip het bestand die hebt gedownload van drupal.org.
Gooi daar de map sites en eventueel .htaccess uit en upload alles naar de server.
Surf daarna naar https/uwdomein.com/update.php en doe eventuele database updates.
Leeg de cache en klaar.

Door Niek Kloots op 3 augustus, 2021 - 17:40

Je begrijpt het dus wel ;)

afbeelding van Jurgen M
Door Jurgen M op 3 augustus, 2021 - 21:57

Ja ik snap het. Maar in uw eerste uitleg staat dat je alles moet overschrijven. Nooit een goede zaak. Vandaar mijn antwoord.

Bookmark and Share

Drupal is een geregistreerd merk van Dries Buytaert. | Powered by Pantheon.

Drupal.be/Drupal.nl is de website van de Nederlandstalige Drupalgemeenschap.

onomatopee