Graag zou ik hulp hebben bij het updaten van D8.9.20 naar D9, dit lukt me niet goed.
Heb inmiddels van alles geprobeerd want ik werk al een aantal jaren met Drupal maar hiervoor heb ik geen expertise genoeg.
Ik loop tegen allerlei belemmeringen en foutmeldingen aan, waarvoor ik geen oplossing kan vinden en/of weet.
Datum van inzending:
donderdag 6 januari 2022 - 17:43
Ik heb vorige week een update gedaan van de laatste drupal 8 versie naar drupal 9.
Dat verliep vlot, maar het was ook een eenvoudige site.
Ik ben begonnen met een backup te nemen van de site.
Nadien de module 'upgrade status' geïnstalleerd via Composer.
Dan bij deze module klikken op configureer en dan krijg je een overzicht van de modules/themes die niet comform drupal 9 zijn.
Bij mij waren de niet comforme modules niet meer actief of ik had ze gedeïnstalleerd. Heb dan al die modules via ftp verwijderd.
Nadien de laatste versie van drupal 9 gedownload en via mijn DirectAdmin uitgepakt en geïnstalleerd, zoals ik het anders doe bij een upgrade binnen een versie.
groet
Joker
Er zijn een paar belangrijke punten.
Zorg dat je hosting voldoet aan de minimum vereisten.
Je hebt minstens PHP 7.3, nodig, maar Drupal 9, nieuwste versie draait reeds op php 8.+ en is de voorkeurversie. Al mijn sites draaien nog op de 7 versie. Graag even feedback voor de php 8 +. Ik zou eerst 7.3 of 7.4 zetten, niettegenstaande de voorkeur voor PHP 8 wordt gegeven, draaien ze nog op die versies. Eens je je site werkende hebt, kan je alsnog verhogen.
Controleer tevens of je DB voldoet aan de vereisten. Ik heb maanden moeten wachten bij een hoster voor een website omdat ze nog met een verouderde versies van MariaDB werkten.
Zijn al je modules klaar voor Drupal 9.
Heb je zelf modules geschreven en zijn de codes aangepast voor D9?
Heb je heel veel modules installeer dan de Drupal upgrade status module.
Alles ok, kan je een update doen met composer. Zorg telkens voor een backup van je site en DB, als iets mis gaat kan je terugdraaien.
Succes, Jan
Hallo Joker en Belba,
Bedankt voor jullie reactie!
Bij mijn shared host (strato.nl) kan ik geen gebruik maken van composer en daarom gebruikt ik composer in combinatie met CLI en Wampserver op mijn localhost. Het updaten van Drupal core verliep in het verleden vlekkeloos want ik updatete met composer op mijn localhost en verving vervolgens Core en Vendor op mijn shared host.
De website draait op PHP versie 7.3.33 en dat zou dan eerst voldoende moeten zijn,
over de database versie ben ik niet zeker of dit voldoet het is nu MySQL 5.7.36-log. Volgens de documentatie van Drupal moet het MySQL/Percona 5.7.8+ zijn. Is het dan juist dat de MySQL versie roet in het eten strooit?
Bij het installeren van Drupal upgrade status module, veranderd composer de core versie van 8.9.20 naar 8.9.13 en vervolgens ook alle modules naar lagere versies en verwijderd modules. Vervolgens is de site daarna niet meer bereikbaar.
Geen idee hoe ik dit moet oplossen. Heeft een van jullie een tip?
De website mss toch verhuizen naar een server die composer ondersteunt.
Ik heb goede ervaringen met vimexx.nl
Medium pakket aan 2,49 euro per maand.
Spotgoedkoop dus. De laadtijden zijn vliegensvlug.
Drupal 9 draait heel vlot.
composer 2.x standaard geïnstalleerd op de server.
SSH toegang
enz.
Ik heb er zowel Drupal als Prestashop websites draaien.
Hoi Jurgen, wederom bedankt voor jouw reactie, de goede tip en ik ga het zeker overwegen.