Upgrade van 9.4.9 naar 9.5.0

Wij hebben deze upgrade recent uitgevoerd en zijn het volgende probleem tegengekomen: na deze upgrade wil het "editen" van inhoud niet meer werken. Als wij dit proberen te doen, krijgen we volgende foutmelding: "The website encountered an unexpected error. Please try again later." Oorzaak blijkt de nieuwe CKEditor te zijn (versie 5). Als ik die verwijder en de oude versie 4 (deprecated) laat staan, verdwijnt de foutmelding. Stel dat we later toch moeten verder werken met versie 5, hoe kunnen we dan dit probleem op een "betere" manier oplossen?

Drupalversie: 
9.x
Auteur: 
Patrick Ruytings
afbeelding van belba
Door belba op 22 december, 2022 - 12:03

Op de website van Drupelaar Wim Leers vond ik deze post.
Indien je er dan nog niet uit raakt, kan je onderaan 3 data vinden, waar je life kan worden geholpen. Al mijn sites zijn geupgrade naar 9.5 en werken met de nieuwe ckeditor5. Wat je voorlopig kan doen is ze beide instaleren en voor jezelf een text formaat reserveren waar je enkel de Administrator rechten heeft.

Succes, Jan

afbeelding van Jurgen M
Door Jurgen M op 23 december, 2022 - 20:52

CKEditor 5 activeren op module pagina.
Onder Tekstopmaak en editors (/admin/config/content/formats) wijzig je al de editor versies die je gebruikt naar CKEditor 5.
Sla op
Zet CK4 editor uit in de module pagina en klaar.

Door Patrick Ruytings op 24 december, 2022 - 17:11

Als ik CKEditor 5 probeer te selecteren, krijg ik volgende foutmelding: CKEditor 5 only works with HTML-based text formats. The "PDFLink Filter" (filter_sra_pdflink) filter implies this text format is not HTML anymore.

afbeelding van Jurgen M
Door Jurgen M op 6 januari, 2023 - 17:13

Waarschijnlijk heb je een extra module geïnstalleerd voor CKEditor om links naar pdf bestanden te kunnen maken.
Deze module moet je uiteraard eerst updaten naar een versie die ook in CKEditor 5 werkt.

De enige melding die je mag krijgen is onderstaande. En maar logisch ook dat zie die bagger browser niet meer ondersteunen ;-)
CKEditor 5 is not compatible with Internet Explorer. Text fields using CKEditor 5 will fall back to plain HTML editing without CKEditor for users of Internet Explorer.

Bookmark and Share

Drupal is een geregistreerd merk van Dries Buytaert. | Powered by Pantheon.

Drupal.be/Drupal.nl is de website van de Nederlandstalige Drupalgemeenschap.